marketingstrategie

eric-fat-newKMO portefeuille, Marketing, webdesign

Marketing strategie

Winnende merken & ondernemingen moeten anders durven zijn.

 

Marketingstrategie

 
Heeft uw merk/onderneming een duidelijke plaats in de hoofden van uw klanten (B2C & B2B) die voor hen echt betekenisvol is? Merkstrategie draait allemaal om hoe u uw merk onderscheidt en positioneert in de markt. Een goede merkstrategie draait om het verduidelijk articuleren van uw differentiatie t.o.v. concurrenten. En daar net begingt een goede marketingstrategie, voor bedrijven op alle niveau’s!
 

Differentiatie geeft merken hun concurrentievoordeel.

 
Merken zonder differentiatie of concurrentievoordeel maken het gemakkelijk voor consumenten om weg te gaan omdat ze elders gemakkelijk hetzelfde of beter kunnen vinden. Merken die in staat zijn om een unieke en gedifferentieerde waardepropositie te leveren, kunnen ‘algemeenheid’ overwinnen en de concurrentie irrelevant maken. Het is een marketingstrategie die de grote jongens toepassen, laat ons enkele advertentievoorbeelden geven hoe ‘grote namen’ anders durven zijn. Vergeet ook niet de trends te volgen, niet blind volgen, maar wel de vingers aan de pols houden.
 
 
marketingstrategie
 
 

Helaas zijn er vandaag de dag nog te veel merkstrategieën die terugvallen op eenvoudige, differentiators zoals prijs en service. Dit is een voorbijgestreefde marketingstrategie!

Merkdifferentiatie is nu belangrijker dan ooit tevoren. Het onderscheiden in het oerwoed van uw branche vereist dat uw merk anders is. U kunt niet gewoon beter zijn dan uw concurrenten – u moet anders zijn!
 
Hoe bewijst een merk/onderneming in een verzadigde markt zijn waarde ten opzichte van zijn concurrenten? Daar start een goede marketingstrategie.
 
Merken of ondernemingen moeten een gedeelde waarde vinden met hun klanten om zich te onderscheiden. Ze moeten zich afvragen: Waar staan we voor? Is dat het hetzelfde waar onze klanten voor staan?
 

Branding gaat over een belofte die u aan uw klanten doet die niemand anders doet, zelfs als u hetzelfde doet of verkoopt.

Voor bedrijven met unieke producten en technologieën of processen ligt het verschil in wat ze doen of hoe ze dat doen. Maar ook als er geen fundamentele onderscheidende factoren zijn, kunnen krachtige merken worden gebouwd. De sleutel is het identificeren en communiceren van een zinvolle belofte aan uw klanten – een belofte gebaseerd op de behoeften van de markt en beslissers die zowel op emotioneel als op rationeel niveau resoneren.
 
 
marketingstrategie
 
 

Branding gaat over het creëren van de juiste percepties bij de consument.

Als je een sterk merk wilt opbouwen, moet je je richten op het anders zijn. Maar je verschil moet betekenisvol zijn en een verschil maken. Merken die afhankelijk zijn van differentiators zoals prijs en service zullen op de lange termijn falen omdat:

  • Elk merk kan uw prijzen op elk moment ondergraven
  • Elk merk verkondigt uitzonderlijke service, maar weinig klanten vinden dat opppervlakkig en negeren deze beweringen

Neem een les van Apple

Steve Jobs’ visie voor Apple was het ontwerpen van een topproduct en het in rekening brengen van een premium prijs. Productdifferentiatie, innovatieve reclame en een hype rond de lancering van nieuwe producten gaven het bedrijf de macht over de prijsstelling. Apple slaagde erin om de vraag naar zijn producten te creëren en zorgde voor merkentrouw.

Fan of niet, maar neem Apple als voorbeeld hoe ze tewerk gaan.

Een van de meest succesvolle drijfveren van de strategie van
 
Apple is het creëren van een eigen ‘ecosysteem’. De Apple lijn is ontworpen om te integreren met andere Apple producten, waarbij de media naadloos worden gedeeld tussen de verschillende apparaten. Dit ecosysteem biedt gebruikers de mogelijkheid om hun mediabestanden van hun iPad naar hun iPhone te delen op hun pc of Apple TV. Het verlaten van het ecosysteem is niet alleen duur, het is ook lastig om hetzelfde gebruiksgemak te bereiken.

Het succes van Apple toont aan dat mensen een premie betalen voor unieke producten en diensten die aanzienlijke verschillen bieden. Een goede branding betekent dat je een eerlijke prijs vraagt voor je product en diensten en dat je aan consumenten de waardeveronderstellingen communiceert die je verdient om die prijs te krijgen. Een schitterende marketingstrategie.
 
 

marketingstrategie

©apple inc.

 
 

Onderscheiden! Dat is de juiste marketingstrategie!

 
 
Zoek een belangrijke onderscheidende factor die betekenisvol, belangrijk en invloedrijk is voor uw doelgroep en die vervolgens de onderscheidende factor binnen uw markt is. Het is niet eenvoudig en vereist marktonderzoek en analyse. Als het u aan vaardigheden op dit gebied ontbreekt, zijn wij een adviesbureau met de expertise om u te helpen. Onderscheid uw merk zoals Apple, door innovatie, superieure klantenservice en marketing- en reclamecampagnes die de emoties van de consument bezighouden.
 

Zie de strategie van Apple niet als onbereikbaar, zie ze als voorbeeld!

 

Beeldgebruik inpassen in je marketingstrategie.

 
 

 
 
Eén manier om bijvoorbeeld je onderneming of merk te onderscheiden is het gebruik van de juiste beelden, het is een onderdeel van het groter geheel. En in alle bescheidenheid, daat zijn we door de tijd heen, erg sterk in geworden. De vraag is, durft u te springen en u volledig te onderscheiden van uw concurrenten?
 
 
Beelden kunnen een enorme impact hebben op de perceptie van uw klant, z kunnen triggeren, uitdagen en vooral aandacht trekken. En daar kan u als ondernemer van profiteren, er bovenuit stijgen door je beeldgebruik, humor, uitdagend, misschien zelf el shokeren en klant met de neus op de feiten drukken. Dat is ook strategie.
 
 

Aarzel niet om dit bericht te delen!