wat is grafisch ontwerp?

eric-fat-new Grafisch ontwerp, Grafisch ontwerper

Wat is grafisch ontwerp?

Inleiding tot Grafisch Ontwerp. Wat is grafisch ontwerp?

Wat is grafisch ontwerp?  Het proces en de kunst van het combineren van tekst en afbeeldingen en het communiceren van een effectieve boodschap, filosofie en herkenbaarheid. In dit artikel een kort antwoord op de vraag: Wat is grafisch ontwerp.

Inleiding tot Grafisch Ontwerp.

Wat is grafisch ontwerp? Grafisch ontwerp is het proces en de expertise van het combineren van tekst en afbeeldingen, het overbrengen van een effectieve boodschap in het ontwerp van logo’s, grafieken, brochures, nieuwsbrieven, posters, borden, en elke andere vorm van visuele communicatie.

Wat is een grafisch ontwerper? Grafisch ontwerper plannen, analyseren en creëren visuele oplossingen voor communicatieproblemen. 

Ze bepalen de meest effectieve manier om een boodschap over te brengen in gedrukte, elektronische en visuele media.

Grafisch ontwerpers ontwerpen o.a.; 

  • tijdschriften 
  • kranten
  • bedrijfsrapporten en -publicaties
  • promotiedisplays en verpakkingen
  • commerciële displays en reclameborden 
  • brochures -bedrijfslogo’s 
  • webpagina’s en multimediaprojecten

De vijf basisprincipes van grafisch ontwerpen zijn: 

  • Doelgroep 
  • Lay-out 
  • Typografie 
  • Beeld 
  • Kleur

Principe

Het publiek wordt gedefinieerd als de groep of het segment van de bevolking waarvoor je ontwerpt. Bij het ontwikkelen van een ontwerp moet met veel factoren rekening worden gehouden, zoals leeftijd, achtergrond, vaardigheden en capaciteiten, culturele verschillen, enz.

Algemene publieksregels 

Leeftijd maakt een verschil: jongere en oudere lezers hebben grotere letters nodig. 

Zorg voor een goede visuele scheiding tussen de woorden en de achtergrond; vermijd donkere of zeer felle kleuren, vermijd ingewikkelde achtergronden zoals patronen. 

Leesvaardigheid beïnvloedt ontwerp, houd pagina-indelingen eenvoudig. 4.Denk eraan, je ontwerpt niet voor jezelf, je ontwerpt voor je publiek!

Lay-out 

De lay-out wordt gedefinieerd als de geplande organisatie van tekst, kleuren en afbeeldingen op een pagina of scherm. Bij het ontwikkelen van een lay-out moet met veel factoren rekening worden gehouden, zoals lettergrootte, kleurenpaletten, kolombreedte(s), beeldtypes en beeldgroottes.

Algemene lay-outregels 

  • Wees consistent; help de lezer verschillende soorten informatie te herkennen, te identificeren en te begrijpen. 
  • “Ik vind het mooi…” is geen reden om het in je ontwerp op te nemen. Logica, duidelijkheid en betekenis moeten de basis vormen van het ontwerp. 
  • Houd het simpel; gebruik alleen lay-out elementen, afbeeldingen en woorden die de boodschap ondersteunen.

Typografie

Typografie is het ontwerp en gebruik van lettertypen als een middel voor visuele communicatie, van kalligrafie tot het steeds verder ontwikkelende gebruik van digitale lettertypen (fonts). Bijvoorbeeld Google Fonts voor online gebruik.

 

wat is grafisch ontwerp

 

Algemene regels voor typografie 

  • Vermijd het gebruik van meer dan twee verschillende letterfamilies (fonts) in één project. 
  • Voeg contrast toe door één lettertype te gebruiken met twee verschillende stijlen; gebruik bijvoorbeeld een licht of normaal lettertype met een vet of extra vet lettertype. 
  • Gebruik NOOIT hoofdletters voor het schrijven van alinea’s.

Afbeeldingen 

Afbeeldingen zijn de illustraties of foto’s die het ontwerp ondersteunen en versterken en de lezers helpen de inhoud te begrijpen.

Algemene beeldregels 

Gebruik afbeeldingen en illustraties om de lay-out te breken, zodat de lezer de kans krijgt om informatie tot zich te nemen. 2. Zorg ervoor dat de gebruikte afbeeldingen kunnen worden gereproduceerd zonder verlies van resolutie! (Gebruik geen wazige foto’s!)

  • Bijsnijden, of het verwijderen van de ongewenste delen van een afbeelding, stelt je in staat om je te concentreren op de belangrijke delen van die afbeelding.
  • Zorg ervoor dat je foto’s betekenis hebben en de boodschap ondersteunen die je probeert over te brengen!
  • Helderheid is de totale hoeveelheid licht in een afbeelding. Verander de helderheid van een beeld om het er anders uit te laten zien.

Kleur

Kleur is de set kleuren of het kleurenpalet dat is gekozen om het uiteindelijke resultaat van het ontwerp te versterken, aan te vullen en te beïnvloeden. Kleur speelt een vitale rol in hoe uw publiek uw boodschap waarneemt, erop reageert en uiteindelijk begrijpt.

Algemene kleurregels

  • Hue is de eigenlijke naam voor kleur
  • Kleuren kunnen temperatuur suggereren. Rood, oranje, bruin en geel suggereren warmte; blauw, groen en paars suggereren koelte
  • Warme kleuren lijken groter dan koele kleuren.
  • De meeste kleuren hebben emotionele en psychologische implicaties
  • De verzadiging is de intensiteit of gedurfdheid van een kleur
  • Kleurverlopen – de mate van verandering van de ene kleur in de andere – creëren een 3D-effect.

 

wat is grafisch ontwerp

 

Resolutie-eisen voor drukwerk

Resolutie wordt gedefinieerd als de mate van scherpte van een door de computer gegenereerd beeld, gemeten aan de hand van het aantal dots per lineaire inch in een hard-copy afdruk of het aantal pixels aan de boven- en onderkant op een beeldscherm.

Alles wat voor drukwerk wordt ontworpen, moet een minimumresolutie van 150 DPI of PPI hebben. Hoe hoger de resolutie, hoe scherper de afgedrukte afbeelding zal zijn.

Aarzel niet om dit bericht te delen!