logo

eric-fat-newBranding, Grafisch ontwerp, Logo Design, Marketing, Ondernemen

Uw logo is niet uw merk, bedrijf of persoon.

Logo, branding en visuele herkenning.

De voordelen van investeren in een volledig visueel merk.

Ik ben er zeker van dat u dit al eens eerder gehoord hebt: “Uw logo is niet uw merk.” Misschien bent u er blij mee en misschien niet, maar het klopt! Hoewel uw logo ontegensprekelijk belangrijk is voor uw visuele merk, moet uw kleine bedrijf door meer dan één merkteken worden vertegenwoordigd.

Dat verdient uw bedrijf ook. Vooral als u een impact wilt maken en u zich online en elders echt wilt onderscheiden van de anderen.

Maar voordat ik in detail vertel waarom, wil ik uitleggen wat de termen ‘merk’ en ‘visueel merk‘ betekenen. Deze termen worden vaak door elkaar gebruikt en het is belangrijk om het verschil te kennen! Wat zegt Seth Godin over een logo, klik hier.

 

Uw merk

…is de ervaring die mensen hebben wanneer ze contact hebben met uw bedrijf. Daarvoor staat u bekend. Het is de emotionele band die u met hen hebt en het gevoel dat ze hebben wanneer ze met u spreken, uw website bezoeken, een visitekaartje bekijken of een e-mail van u krijgen.

Dit is waar mensen aan denken wanneer ze de naam van uw bedrijf horen.

Jeff Bezos, de CEO en oprichter van Amazon, zei: “Een merk is wat mensen over u zeggen wanneer u niet in de kamer bent.”

 

Uw VISUELE merk

…is het ontwerp of de stijl die u gebruikt om u visueel voor te stellen wanneer u met uw publiek communiceert. Het is uw kleurenpalet, uw fotografie en, ja, uw logo, evenals alle andere ontwerpen en illustratieve markeringen en elementen waar u gebruik van maakt. Sommige mensen noemen dit een ‘visuele identiteit’ of ‘systeem voor visuele identiteit’ omdat het in wezen om een reeks middelen gaat die u gebruikt om u visueel voor te stellen in de wereld.

logoontwerp

Beschouw uw merk als een overkoepelende paraplu voor uw bedrijf.

Onder die paraplu bevindt zich uw visuele merk, naast uw teksten, bedrijfscultuur, structuur van uw klantenervaring, de taal die u gebruikt om te beschrijven wat u doet, enz. U weet dat een bedrijf een merk met impact heeft wanneer de waarden en persoonlijkheid van het bedrijf op elk van deze vlakken duidelijk doorkomen.

Ze vormen zo een samenhangende boodschap en een sterke aanwezigheid in het leven van het doelpubliek. Een huisstijl valt daar maar gedeeltelijk onder, hier meer over een huisstijl.

Als u met uw merk een impact wilt maken, dan moet u een volledige visuele identiteit ontwikkelen die de diepgang van het merk en de persoonlijkheid van uw bedrijf weerspiegelt.

Socrates said, “Know thyself.” I say, “Know thy users.” And guess what? They don’t think like you do.

Een logo alleen volstaat niet!

Maar misschien denkt u nu wel: “Ik weet niet of ik me een volledig visueel merk kan veroorloven. Volstaat een logo op dit moment niet?” En dat begrijp ik. Ik heb zelf ook een klein bedrijf. Ik begrijp dus de aarzeling om geld en tijd te investeren in iets waar u niet zeker van bent. En ja, een logo kan op dit moment voldoende zijn. Maar laat ik u een geheimpje vertellen… het zal niet blijven volstaan.

“Good design is like a refrigerator—when it works, no one notices, but when it doesn’t, it sure stinks.” – Irene Au

Wanneer u klaar bent om uw zichtbaarheid en merkbekendheid te vergroten, om die gedroomde klanten/leden te bereiken en om uw fantastische bedrijf te doen groeien… dan moet investeren in een mooie, professioneel ontworpen volledige visuele identiteit hoog op de lijst staan. En wel hierom.
U beschikt dan over een mooi visueel merk waar een specifieke bedoeling en strategie achter zit.

logo branding pinksalt

 

Een professionele ontwerper kwakt niet gewoon een logo op een pagina om vervolgens te vragen of u het wat lijkt.

We willen u en uw bedrijf kennen.

Weten wat uw grote doelstellingen en uw waarden zijn, wat succes is voor u, en uw publiek volledig kennen. Uw verhaal horen. Daarna is het onze taak om dat alles om te zetten in een mooie visuele ervaring die uw doelpubliek raakt en uw bedrijf helpt bloeien.

Wanneer u investeert in een professioneel ontworpen visueel merk, dan is deze stap die het ontwerp voorafgaat – ik noem dit de merkontdekking en de inspiratiefase – een onderdeel van onschatbare waarde voor het proces. Deze stap kan bestaan uit een werkboek voor merkontdekking, het verzamelen van visuele inspiratie op Pinterest, of iets anders… alles hangt af van de ontwerper!

logo

 

Wat er ook van zij, de stap is uiterst belangrijk in de ontwikkeling van een visueel merk dat opzettelijk en strategisch wordt ingezet en een licht werpt op het hart van uw bedrijf.

Want daar draait het toch allemaal om, niet? Richt eerst uw MERK op, bouw vandaar uw VISUEEL MERK op… niet omgekeerd. Als u met een ‘visual branding designer’ samenwerkt, zorgt hij daarvoor.
U beschikt dan over de middelen om in uw communicatie consequent en coherent te zijn.

Wanneer u met een ‘visual branding designer’ (wat een vakjargon, een designer volstaat in ons geval) werkt, wordt u hoogstwaarschijnlijk een brandingpakket aangeboden, al dan niet met opties. Dit pakket bevat niet alleen het ontwerp van een logo, maar ook bijhorende variaties op het logo (d.i. horizontaal en gelaagd of vierkante versies van uw logo voor sociale media), submerken en watermerken, een samengesteld kleurenpalet en aanbevolen lettertypes, en zelfs overeenstemmende patronen, texturen, internetpictogrammen en andere ontwerpelementen om diepgang te geven aan uw visuele merk.

“Inhoud gaat voor op design. Design bij gebrek aan inhoud is geen design, het is decoratie.

U kunt ook een stijlgids (brandbook) krijgen die u helpt om consequent te blijven en de integriteit van uw visuele merk te behouden.

U hoeft dus niet langer gauw gauw een lettertype te selecteren of aan uw logo te prutsen zodat het past in de afbeelding die u op sociale media wilt gebruiken. Al die beslissingen zijn genomen, de bestanden zijn aangemaakt en u beschikt over een bibliotheek van markeringen en elementen voor het visuele merk, samen met de middelen die u nodig hebt om uzelf consequent en coherent voor te stellen.

U voelt zich zelfzeker en enthousiast om uw merk met de wereld te delen.

branding logo

 

Wanneer u met een professionele ontwerper samenwerkt voor een nieuw visueel merk, krijgt u nieuwe energie voor uw bedrijf en wordt u overweldigend enthousiast. Niet alleen beschikt u nu over knappe visuele elementen die uw mooie missie voorstellen, u hebt ondertussen ook een grondige analyse van uw bedrijf uitgevoerd, wat u meer focus en motivatie met passie oplevert wanneer u de volgende stappen onderneemt.

De dagen waarop u zich met angst de wereld in begaf zijn voorgoed voorbij! Vanaf nu loopt u over van vertrouwen.

Een visueel merk kan uw bedrijf veranderen.

Een ontwerp kan mensen raken, emoties oproepen en mensen iets doen voelen… en wanneer uw visuele merk dat voor u én voor uw publiek kan doen, is de sky the limit voor uw bedrijf!
Maar voordat u een grafisch ontwerper in dienst neemt, moet u volgens mij echt klaar zijn om tot actie over te gaan.

Shirley Brosens • Oprichtster en zaakvoerder Fatmama BVBA.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aarzel niet om dit bericht te delen!