huisstijl logo branding

demi-fat-new Grafisch ontwerp Leave a Comment

Huisstijl

Huisstijl, onze definitie.

Huisstijl is meer dan enkel een logo of het vermelden van uw logo op uw bedrijfsdocumenten, het is een volledig ‘pakket’.​​ We hebben een breed scala aan definities waaruit we kunnen kiezen. Het ontwerpen van een huisstijl verwijst niet alleen naar grafisch ontwerp, er zit ook een strategie achter. Een huisstijl wordt gebruikt in een verscheidenheid van sectoren. Telkens met zijn specifieke vereisten.


Huisstijl: Logo

Meestal wordt een logo ontworpen voor onmiddellijke herkenning. Gebruikers identificeren vaak een onderneming door haar logo.

Een logo is slechts één aspect van een huisstijl (of merkstrategie als u het wil).

Het helpt natuurlijk om een bedrijf te onderscheiden van zijn concurrenten, maar een logo betekent niets, zolang uw onderneming het ‘niet waar maakt’ en geen waarde geeft aan haar producten en / of diensten. Een huisstijl is heel wat meer dan enkel maar een logo.

Herkenbaarheid​

Als u een organisatie herkenbaarheid wil geven kiest u beter voor een abstract en eenvoudig logo. Het hoeft niet per definitie een betekenis te hebben dat de activiteiten van de organisatie of onderneming reflecteert.

Het mooiste voorbeeld is het logo van het telecom en internetbedrijf Telenet. Hun logo kent u ongetwijfeld, toch heeft het op zich niets te maken met hun activiteiten.

U kunt meer over het belang van logo-ontwerp op Seth Godin’s website lezen.


Huisstijl: Typografie

Goede typografie creëert duidelijkheid: “Het geeft een rust” gevoel in het onderbewustzijn van mensen.​

​Een goed geproportioneerd, mooi lettertype kan het verschil maken op een website, zelfs bij het opmaken van een corporate flyer of ander drukwerk.

Een van de meest succesvolle fonts die overal kan worden gezien (borden, gebouwen, vliegtuigen, enz.) Is HelveticaDit is de King Kong van alle lettertypen, en het lettertype is al meer dan 50 jaar oud. Helvetica veranderde de wereld van de typografie. Het toonde typografen en grafisch ontwerpers dat eenvoud ook goed kan zijn.

Grote bedrijven hebben de neiging om het duidelijke sans-serif lettertype te gebruiken. Al komt daar ook verandering in.

Wat moet een de keuze van een lettertype bepalen?

​Een lettertype moet een weerspiegeling zijn van uw imago en filosofie van het bedrijf. Als een bedrijf is een beetje conservatief, dan zou het eerder serif lettertypen moeten gebruiken, zoals bv. Times New Roman: deze lettertypen weerspiegelen zich het beste in klassieke huisstijl ontwerpen.

​Met de hulp van grote typografie, moet een organisatie haar motto of haar bericht duidelijk aan hun publiek communiceren.

Teksten voor het web.

​Een webdesigner moest tot enkele jaren gelden rekening houden met de verschillende – browser rendering engines –  lettertypen werden niet hetzelfde weergegeven in verschillende browsers. Sinds enige tijd heeft Google hiervoor een oplossing aangereikt, de Google Fonts, voor de web ontwikkelaars was het een waar ‘paradijs’ dat zich openbaarde.

​Bij grote corporate websites, speelt de gebruikersvriendelijkheid een zeer belangrijke rol (usability).

Typografie is dan ook erg belangrijk geworden om boodschappen op het internet kracht bij te zetten, om emoties te stimuleren.
​Een bedrijf moet ook zorg dragen voor de gebruikers met een visuele handicap (die alleen kunnen lezen met behulp van een schermlezer),

Het is niet altijd een goede aanpak om tekst in afbeeldingen in te sluiten en niet te voorzien van <alt> -tags, omdat schermlezers deze tekst niet herkennen als tekst. Helaas zijn er nog veel grote organisaties die nog steeds worstelen met dit probleem.

​Kijk ook eens naar de volgende link over de font Helvetica…

​Helvetica: A Documentary Film by Gary Hustwit



Huisstijl: Kleuren

Een grafisch ontwerper meestal moet voorzichtig zijn bij het ontwerpen van de visuele identiteit van een groot bedrijf. We moeten rekening houden met verschillende kleurencombinaties, de betekenis van kleuren en kleurtheorie.

Het corporate kleurenschema dat de ontwerper kiest legt een sterke verklaring over de organisatie af. Ook de manier waarop zij zaken doet. Kleuren benadrukken de filosofie en de strategie van de onderneming.

Onderzoek uitgevoerd door het Institute of Color

Uit onderzoek blijkt dat alle mensen een onbewust oordeel vormen over een persoon, het milieu of het ontwerp binnen 90 seconden en dat die beoordeling is gebaseerd op de kleur alleen. Dit toont de belangrijke rol van de kleuren in het grafisch ontwerp voor ondernemingen.

Stap in de wereld van kleur harmonie en paletten.

Er zijn tal van handige online tools voor het creëren van mooie, aantrekkelijke kleuren, zoals COLOURlovers.

Aarzel niet om dit bericht te delen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *