ontwerp van eeen jaarverslag

eric-fat-newGrafisch ontwerp, Ontwerp jaarverslag

Ontwerp van een jaarverslag

Wat betekent het ontwerp van een jaarverslag.

Het ontwerp van een jaarverslag  leidt al te vaak tot verslagen die alleen maar bestaan uit saaie zwart-witte spreadsheets die belanghebbenden met tegenzin lezen. Een ontwerpbureau voor jaarverslagen kan echter dat saaie verslag omvormen tot een krachtig bedrijfsmiddel. Hoewel uw jaarverslag wel degelijk waardevolle financiële en bedrijfsinformatie bevat voor beleggers, is het veel meer dan een boek met cijfers. Het is een vitaal communicatiemiddel voor uw bedrijf dat niet alleen het jaar financieel samenvat maar belanghebbenden ook toont wie de beslissingen neemt en hoe deze in het belang van het bedrijf zijn.

Omdat een jaarverslag hoofdzakelijk uit financiële informatie bestaat, is het een van de grootste uitdagingen voor het maken van een goed ontworpen jaarverslag lezers geïnteresseerd te houden en tegelijkertijd uw bedrijf positief voor te stellen. Dit kan gelukkig gemakkelijk worden gedaan via inzichten in de consument en ontwerptechnieken.

Een jaarverslag kan informatie toegankelijker maken.

Traditionele jaarverslagen worden gedrukt in boekvorm en naar belanghebbenden verzonden. Hoewel dit nog steeds de meest populaire manier is om jaarverslagen te verdelen, stoppen vele bedrijven met het drukken van hun jaarverslagen en bieden ze toegang tot interactieve online versies in pdf-indeling. Sommige bedrijven drukken ze helemaal niet meer af en verdelen uitsluitend nog digitale jaarverslagen.

De voorkeuren van uw belanghebbenden zijn de belangrijkste factoren in de beslissing over het al dan niet aanbieden van pdf-bestanden of over het overgaan tot een volledig online jaarverslag.

 

 

ontwerp van een jaarverslag

 

Als de meerderheid van uw beleggers geen tijd online doorbrengen, is drukken mogelijk de beste weg. Als uw belanghebbenden evenveel tijd online als offline besteden, kunt u eraan denken om zowel gedrukte als online versies aan te bieden. Op die manier kunnen consumenten hun gedrukt exemplaar lezen of even online gaan om uw jaarverslag te lezen wanneer ze dat willen.

U kan meer dan alleen ‘cijfers’ tonen.

Het is geen verrassing dat het grootste deel van de informatie in uw jaarverslag het resultaat is van gegoochel met getallen. Dit is dan wel belangrijke informatie die uw beleggers moeten kennen en begrijpen, geeft toe dat cijfers er na een tijdje allemaal hetzelfde uitzien. Dat is de reden waarom we een beroep moeten doen op een ontwerpbureau voor jaarverslagen.

Een visueel aantrekkelijk verslag legt de nadruk op de verwezenlijkingen van het boekjaar en kan uw bedrijf doen opvallen tegenover de concurrentie.

Foto’s, infographics en een mengeling van andere esthetische elementen houdt lezers actief betrokken met relevante inhoud. Neem de tijd om er wat persoonlijkheid in te steken en het op te fleuren met grafieken en kaarten zodat uw financiële gegevens worden voorgesteld op een manier die eenvoudig te begrijpen is en waarmee lezers belangrijke informatie snel kunnen vinden.

Als u de niet-financiële gegevens van uw bedrijfsjaar beschrijft, vermeld dan niet louter de feiten en daarmee klaar. Op het meest basale niveau is uw jaarverslag een echt marketingmiddel. Het brengt uw bedrijf onder ogen van belanghebbenden zodat ze u blijven ondersteunen.

Gebruik uw jaarverslag om een verhaal te vertellen over het voorbije jaar van uw bedrijf en maak indruk met uw bedrijf. Het ontwerp van een jaarverslag geeft veel mogelijkheden naar uw bedrijf toe.

U kan een echt beeld van uw bedrijf tonen.

Belanghebbenden investeren in uw bedrijf, gebruik dus uw jaarverslag om alle facetten van het bedrijf te tonen. Neem tijdens het jaar de tijd om uw bedrijf op een gewone werkdag te documenteren. Maak foto’s, leer de werknemers kennen en toont hoe uw bedrijf echt werkt. Deel dat vervolgens met beleggers in uw jaarverslag. Een van de belangrijkste elementen van uw bedrijf zijn de leiders en beleidsmakers. Het is belangrijk dat uw beleggers de directieleden leren kennen. Het ontwerp van een jaarverslag kan hier zeer goed bij helpen. Een goed ontworpen jaarverslag stelt niet alleen uw directie voor, maar geeft ook achtergrondinformatie voor belanghebbenden om de leiders van het bedrijf echt te leren kennen.

Een goede manier om beleggers een kijkje te laten nemen in het hoofd van de hogere kaderleden? Denk aan een hoofdstuk met Q&A of ‘ontmoet de kaderleden’.

Wij ontwerpen jaarverslagen of jaarrapporten om uw bedrijf echt te tonen, nadruk op uw merk of onderneming.

Uw jaarverslag kan dus een marketingmiddel zijn voor beleggers, dus waarom het niet gebruiken om uw merkimago te versterken?

Begin uw merkpersona, waarden, missie en visie te evalueren. Identificeer alle elementen die deze samenbinden en hoe u ze visueel kunt weergeven. Ontwikkel dan een centraal thema, net zoals u zou doen tijdens het ontwikkelen van een marketingcampagne, dat u kunt gebruiken en waar u kunt naar verwijzen in heel uw jaarverslag.

 

Ontwerp jaarrapport

 

Een ontwerpbureau voor jaarverslagen maakt stap voor stap een ontwerppakket dat diverse verschillende elementen combineert. Eerst kiezen ze een thema, een ontwerp van de lay-out en vervolgens beslissen ze over alle interne weergaven van informatie, inclusief kleuren, lettertype en afbeeldingen. Zo kunt u een samenhangend pakket van ontwerpelementen maken die samen uw merk echt vertegenwoordigen en een goed ontworpen jaarverslag vormen. Het ontwerp van een jaarverslag door een professioneel bureau geeft net dat iets meer geloofwaardigheid en glans.

Zelfs de eenvoudigste financiële gegevens kunnen interessanter worden gemaakt als ze op een visueel aantrekkelijke manier worden weergegeven. In plaats van uw jaarverslag te beschouwen als een ‘noodzakelijk kwaad’, kunt u het gebruiken als een marketingmiddel om uw bedrijf op een unieke en interactieve manier voor te stellen en te zien hoe bevorderlijk het is voor uw bedrijf. Dat maakt grafische vormgeving, dtp en communicatiekennis interessant voor uw organisatie. En voor we het vergeten, het ontwerp van een jaarrapport kan ook digitaal en online. Vraag naar meer informatie over de manier dat we tewerk gaan.

Geïnteresseerd in andere manieren waarop een ontwerpbureau voor jaarverslagen de investeringsbetrokkenheid kan verbeteren?

Aarzel niet om dit bericht te delen!