eric-fat-new Een persoonlijke visie Leave a Comment

Grafisch ontwerpster en webdesigner, Shirley Brosens

Een gesprek met Shirley Brosens, grafisch ontwerpster en webdesigner.

 

Vertel ons een beetje over jezelf en waarom je grafisch ontwerper bent geworden.

Kunst was voor mij al vanaf jonge leeftijd fascinerend. Daarmee zeg ik niet dat ik mezelf een kunstenaar vind als grafisch ontwerpster, die pretentie heb ik helemaal niet hoor. Grafisch ontwerpster en webdesigner ben ik, ik ben geen kustenaar. Maar het heeft me wel in een bepaalde richting gestuurd. Ik kon vijf of zes uur per dag zitten en tekenen. Mijn ouders hadden een klassieke drukkerij. Ik heb altijd het gevoel gehad mijn eerste job in de drukkerij een invloed heeft gehad op wie ik vandaag ben.!

Grafisch ontwerpster en webdesigner, daar evolueer je naartoe, dat ben je niet onmiddellijk  met het behalen van een diploma.

Na het beëindigen van mijn studies in het kunstonderwijs ben ik aan de slag gegaan in de onderneming van mijn ouders, de drukkerij. Ik nam onderaan de ladder de eerste trede en doorliep alle stappen van het ‘niet-digitale’ drukproces. Het heeft mij inzichten gegeven over het drukproces in het algemeen en heeft mijn creativiteit als grafisch vormgever gevoed.

Na enkele jaren was de lokroep naar een eigen zaak te sterk geworden om er nog aan te weerstaan. Ongeveer 25 jaar geleden ben ik dan met het ‘zaakje’ gestart. Tien jaar geleden werd die zaak omgevormd naar het huidige, Fatmama.!

Met amper een euro op zak ben ik een krediet aangegaan, een bedrag dat me eigenlijk schrik inboezemde, uitgedrukt in de oude Belgische munt, meer dan 1.000.000 frank! Stel je het even voor, ik spreek van de jaren ’94/’95.

Ik beschikte over de eerste grafische gerichte Apple-computers met bijhorende software! Vandaag is dat industriële archeologie, toen was ik als kleine zelfstandige uitgerust als een groot bedrijf.

Ongeveer tien jaar geleden heb ik de beslissing genomen om ook deel te nemen aan de online toepassingen: het ontwerpen van websites was gestart. De eerste projecten waren ‘moeilijk’. Ik kon in deze online wereld niet echt mijn grafische capaciteiten tonen, er waren zoveel zaken die anders waren.

Na verloop van tijd begon ik m’n weg erin te vinden. Nu, na enkele jaren met onder meer mijn zoon erbij als webontwikkelaar, maken we naar mijn bescheiden mening nuttige en mooie dingen.

Ik hou ervan om met klanten te praten, maar de boekhouding is er toch teveel aan ;-)!Bijna elk facet van het bedrijf is … fun, op enkele zaken na die elke ondernemer wel minder leuk vindt, denk ik. Grafisch ontwerp is mijn passie, maar ik geniet ook van de zakelijke kant van de dingen. Ik wil nooit met pensioen gaan!

 

Beschrijf je werk aan iemand die er niet bekend mee is. Wat onderscheidt jouw stijl van die van je tijdgenoten?

 

Ik creëer op elkaar afgestemde visuele oplossingen voor ondernemingen, merken en personen.

Ik heb het gevoel dat er een minimalistische benadering van grafisch design bestaat waar ik naar neig. Ik streef naar levendige, gedurfde ontwerpconcepten in hun meest simplistische, innovatieve vorm.

Maar ik doe niets liever dan eens compleet ‘out of the box’ gaan. Wat dat ook moge betekenen. Wat ‘braaf’ is voor de ene is dan weer ‘stout’ voor de andere.

 

Wie zijn je klanten?

 

Er is een behoorlijk aanbod van bedrijven die me vragen stellen. Ik werk voor bedrijven als het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen, van een ambachtelijke chocolatier tot grotere immo-projectontwikkelaars. Ook grotere advocatenkantoren en enkele scholen hebben ondertussen de weg naar Fatmama gevonden.

Ook een belangrijk (Europees) veilinghuis, gespecialiseerd in moderne hedendaagse kunst, mogen we tot onze klanten noemen, en daar zijn we best fier op. Hun online aanwezigheid kunnen we anders dan anderen noemen. Ook het Koningin Paola Ziekenhuis in Brussel is sinds een kleine twee jaar een leuke klant. Eigenlijk zijn al onze klanten leuke mensen met hun specifieke visie op zaken en uiteraard, elk zijn smaak. Aan ons om daar goed op te anticiperen.

Maar ik herhaal, ik kleur al eens graag buiten de lijnen, dat kan je pas als een opdrachtgever er voor openstaat.

Als grafisch ontwerper met jaren ervaring vind ik nog veel plezier in kleinere projecten. De omvang van een project speelt geen rol op zich, de creativiteit die we erin kwijt kunnen des te meer.

 

Heeft de opkomst van het internet veel veranderd?

 

Ja en nee.

Grafisch gezien kan ik er prima mijn ‘ei’ in kwijt. Het internet heeft wel enkele extra regels met zich meegebracht, zoals het adviseren van klanten op het vlak van ‘inhoud’ en conversie. Ik spreek dan voornamelijk over het bouwen en ontwerpen van websites. Daarvoor werk ik samen met specialisten terzake.

Ik geloof niet dat je met een grafisch en webbureau als het onze alle diensten kan aanbieden.

Wij ontwerpen – wat men dan webdesign noemt – en we ontwikkelen – webontwikkeling – letterlijk alles ‘in house’! We werken niet ‘off-shore’ zoals men zegt. Dan haal je de kwaliteit gewoonweg niet. Demi, onze webdeveloper, spitst zich zeer verticaal toe op een aantal facetten bij het ontwikkelen van levende websites.

Ik mag zeggen, in alle bescheidenheid, dat de toegevoegde waarde waarvoor we gekozen hebben een succes is. En daar is de webontwikkelaar een zeer groot onderdeel van. Even in de kantlijn, Demi is mijn zoon, en dat werkt prima!

Mijn man spitst zich toe op marketing, en ook daar zijn we niet echt ‘typisch’. We bekijken alles steeds vanuit een praktisch oogpunt. Daar maken we een erezaak van. Geen gebruik van steeds dezelfde sjablonen bij Fatmama, niet voor het grafisch ontwerp, noch voor de ontwikkeling of marketingadviezen. We werken altijd à la carte voor onze klanten.

Ik geloof persoonlijk helemaal niet in een ‘wij kunnen alles‘-verhaal, dat is niet logisch. Ieder zijn vak. Maar als je klanten en opdrachtgevers kan helpen door je uitgebreide netwerk van specialisten aan te spreken of ‘door te spelen’, dan is dat goed.

De klant wil uiteindelijk maar enkele dingen: een oplossing voor zijn uitdaging en kwaliteit/service. Los van het werk dat we opleveren is mijn hoofddoel de klant helpen en een goede dienstverlening bieden. Misschien hebben we daar wel onze mooie ‘klantenflow’ aan te danken.

 

Zijn er zaken die je vandaag anders zou aanpakken?

 

Ja!

Op een bepaald moment was ik gedreven door het verveelvoudigen van het klantenbestand.

Maar hier ben ik echt van teruggekomen. Al enkele jaren streef ik naar het aanleveren van kwaliteit boven kwantiteit. Wat men dan mijn ‘talent’ noemt, wil ik niet te grabbel gooien voor het bereiken van ‘meer’ en éénheidsworst. Het businessmodel hebben we aangepast met economisch verantwoorde winstmarges, maar met als doel te kunnen groeien en plezier aan het werk te beleven. Kortom, het gaat me steevast om kwaliteit en service.

Ik wil kunnen leven met het idee dat we de klant een eerlijke ‘deal’ bieden. Massaproductie is niet aan Fatmama besteed. En dat zal altijd zo blijven. Meer is niet altijd beter, ‘less is more’! Het klinkt overdreven eerlijk, bijna romantisch, maar het is echt zo.

Bij schrijvers spreekt men soms van een ‘writers block’, heb je al een een ‘designer’s block’ gehad?

Daar kan ik in alle eerlijkheid maar één antwoord op geven: ja! Je hebt natuurlijk je ervaring mee en er zijn technieken om inspiratie op te wekken, maar er zijn ook momenten dat de inspiratie er gewoonweg niet is. Dat zijn dan echte hoofdbrekers. Daar kan ik gek van worden. Grafisch ontwerpster en webdesigner ben je pas nadat je ervaring hebt opgedaan, en creativiteit opwekken is een zaak wat je niet van dag 1 bezit.

Ik steek dan gemakkelijk mijn licht op bij mijn naaste familieleden, soms helpt dat echt. Dingen vanop een afstand benaderen en bekijken. Soms ook niet. Uiteindelijk komt die inspiratie er wel, al vraagt het enkele nachtjes minder in je diepe slaap verzeild raken.

 

Zijn er mensen die jou geïnspireerd hebben?

 

Moeilijke vraag. Ik heb een eindeloze bewondering voor Dalí en Frida Callo, maar daar zal mijn interesse voor kunst voor iets tussen zitten. Nochtans denk ik niet dat ze invloed hebben op mijn werk, al zijn er enkele projecten geweest waar ik elementen heb kunnen/mogen integreren. Er zijn natuurlijk ook toonaangevende designers. Daar zitten er ook wel enkele tussen waarvoor ik een grote bewondering heb.

 

grafisch ontwerpster en webdesigner

Frida Callo BRON: ©lookoutpro.com/

Op zakelijk vlak is een dame als Ninke Van Der Leck ook wel een ‘houvast’ op moeilijkere momenten. Niet haar hele programma als bedrijfscoach spreekt me aan, maar een aantal facetten binnen haar filosofie vind ik leuk.

Een Carl Van De Velde is dan weer iemand die je kan begeesteren. Hij durft de vinger op de wonde leggen, en ja, als onderneemster heb ik wel eens een wake-upcall nodig.

Ik vind hem een man die nuttige dingen vertelt, die de basis voor elk bedrijf volledig beheerst, zowel op praktisch als op psychologisch vlak. Ook hier heb ik een aantal dingen meegenomen van de voordrachten die hij gegeven heeft.

Het verschil tussen Carl Van De Velde en Ninke Van Der Leck is hun aanwezigheid: bij Carl is dat met zijn fysieke aanwezigheid, Nincke kiest voor een online model. Beide hebben hun waarde.

 

Wat zijn de meest voorkomende uitdagingen in de dagelijkse activiteiten?

 

Er zijn er wel enkele. Ik vraag me af of ik het eigenlijk wel openbaar mag maken. Kijk, om grafisch werk uit te voeren reken ik uitsluitend op mijn eigen intuïtie. Een goede briefing maakt het leven een pak aangenamer. Maar toch komen we veel situaties tegen waar we ‘blokkeren’.

Wanneer ik aan magazines of brochures werk is de tekstuele inhoud van zeer groot belang. Zolang we niet beschikken over de teksten die in een project moeten komen, is het erg moeilijk om een lay-out te maken, laat staan een grafisch design.

Gaat het om 100, 500 of soms wel duizenden woorden die we moeten implementeren? Dat is een veel voorkomend probleem. Het wordt altijd opgelost, maar een briefing met alles erop en eraan is ideaal.

Dit kan je doortrekken naar de aanlevering van logo’s en beelden. Soms ontvangen we gewoonweg onbruikbaar materiaal, zeker wanneer we spreken over gedrukte media. Iedereen wil toch een mooi opgeleverde opdracht?

Eens gedrukt is er geen weg terug! Het moet dus perfect zijn.

Naast de gedrukte media is er het online gebeuren, websites en design. Daar zit je niet echt vast, je kan steeds dingen aanpassen. De wetenschap dat je dingen kan aanpassen brengt met zich mee dat een opdrachtgever het gevoel krijgt minder bindende beslissingen te nemen.

En als dat gevoel er niet is, kruipt bij veel ondernemers de twijfel ‘erin’. “We zien wel” is een veelvoorkomende uitdrukking ;-). Maar ook hier vinden we oplossingen. Daar hebben we de ervaring mee, en er zijn ook wel enkele technieken.

De slotsom is dat het goed moet zijn.

In het algemeen zijn dat de grootste uitdagingen tijdens het werken aan opdrachten.

Wat me wel ‘zenuwachtig’ kan maken, is het soms erg moeilijke ondernemersklimaat in België. Er is zeker verbetering merkbaar, maar het is nog niet optimaal. Het omvat verschillende aspecten op administratief, financieel en socio–economisch vlak.

Daar wil ik het bij houden, dat is voor alle ondernemers uiteindelijk hetzelfde.

 

Zijn er als onderneemster zo van die dingen die je echt niet graag doet?

 

Laten we eerlijk zijn, administratie is niet echt mijn geliefkoosde activiteit, maar het moet ook gebeurden. Dat doen we dan ook. Een goed boekhoudkantoor helpt al een heel eind. Maar administratie is echt niet m’n ding.

Opvolgen van openstaande betalingen is ook niet echt iets waar ik graag veel tijd aan besteed. Vooral als er te veel late betalingen zijn, no fun! Maar als ze dan wel binnenkomen is het eigenlijk leuk! 🙂

Hoe zie je de toekomst als grafisch ontwerper?

 

Deze vraag werd me ook gesteld toen ik net opstartte met mijn eigen bedrijf. Mijn antwoord toen, als ik me goed herinner was dat een goede grafische vormgeving altijd een plaats op de markt zal hebben, alleen de vorm zal veranderen. De inhoud blijft werken volgens de principes die we vandaag kennen.

Mijn antwoord vandaag? Net hetzelfde!

 

Heb je als onderneemster ook nog voldoende tijd voor privézaken?

 

Ja, dat is een kwestie van planning. Ik heb twee zonen en een dochter, en twee plus-dochters, een man en een hond. 🙂 . Die liggen me na aan het hart. Zonder een goede balans tussen werk en privé zou ik ook niet in staat zijn om creatief bezig te zijn.

Creativiteit betekent voor mij ‘vrij zijn in het hoofd’. En daarvoor is mijn gezin het belangrijkste. Ze bezorgen mij het gevoel van ‘vrijheid’, en uiteindelijk is je gezin het belangrijkste.

Zonder gezin geen leuke job! Koken is ook een echte ontspanning voor mij. Ik leef me volledig uit met de trend van de laatste jaren.

Uit eten gaan deed ik graag, maar het kan me minder en minder bekoren. Soms vraag ik me af waarom prijzen in restaurants en bistro’s zo de pan uitswingen. En het echte ‘pure’ vind ik moeilijker terug vandaag de dag.

Iedereen mag zeker zijn kost verdienen. Ik gun iedereen het licht van de zon, maar mij lijkt het ondernemersklimaat in de horeca niet echt ideaal in België. Trap ik hiermee een open deur in? 😉 Ik besef maar al te goed dat deze mensen het soms erg moeilijk moeten hebben, ze hebben mijn respect.

Ik ga graag op vakantie (al doe ik het veel te weinig), liefst naar plekjes waar ik rust kan vinden en het tempo van alle dagen lager ligt. Een Italië-fan mag je me zeker noemen, maar de laatste jaren kan ik rust, eenvoud en ontspanning vinden in Spanje, niet aan de Costa’s, maar in de heuvels van Andaloesië, daar voel ik me echt ontspannen.

 

Hoe zie je de toekomst op zakelijk vlak? Wat zijn de uitdagingen?

 

Positief, ik kan het niet anders zeggen. Uitdagingen zijn er wel, er is te veel slechte kwaliteit op de markt. Of laat het me anders formuleren: er is veel ruimte voor verbetering.

Mensen voelen zich erg snel geroepen om als ontwerper door het leven te gaan. Iedereen moet leren, dus iedereen moet ook een kans krijgen. Alleen is de leercurve erg kort geworden. Men is te snel tevreden.

Wat me opvalt, is dat velen zelfs amper een professionele basiskennis hebben van programma’s als Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign enz. Dat is spijtig.

Ik merk ook dat zelfs op de hogescholen cruciale onderdelen in het volledige proces van grafische vormgeving gewoonweg overgeslagen worden. Dat is nefast voor de evolutie van onze job. Op het vlak van drukwerkbegeleiding is het helemaal een – hoe zou ik het zeggen? – een catastrofe. En drukwerk heeft in deze online wereld echt wel een plaats.

Puur zakelijk is de uitdaging eenvoudig: bezig blijven zoals we bezig zijn en als het kan nog zo veel mogelijk creativiteit ten dienste stellen van onze klanten. Daar gaat het om en uiteindelijk is dat een win/win-situatie.

 

Heb je nog advies voor ondernemers wanneer ze zoeken naar grafisch ontwerp of webdesign?

 

Hier zou ik veel advies kunnen geven, maar laat me het tot de essentie herleiden. Informeer je goed en breng je vragen en doelen duidelijk in kaart. Vraag naar extra kosten of dingen die niet inbegrepen zijn in de diensten. Vraag om referenties en visueel materiaal van verwezenlijkingen.

Er zijn echt wel veel goede grafische en webbouwers, je moet jezelf goed informeren. Zet alles wat overeengekomen is op papier.

Uiteindelijk zal je ‘buikgevoel’ de doorslag moeten geven. Dat maakt je net een ondernemend persoon. Je kan alles op papier zetten, maar het gevoel moet goed zitten.

 

 

 

 

Aarzel niet om dit bericht te delen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *