storytelling

eric-fat-new Een persoonlijke visie, Google, Marketing, storytelling, webteksten Leave a Comment

Storytelling, hoe vertel je een goed verhaal?

Storytelling, iedereen kan het.

Storytelling, of hoe een geweldig verhaal vertellen. Geweldige verhalen slagen omdat ze in staat zijn de verbeelding van een groot of belangrijk publiek te prikkelen. Een geweldig verhaal is waar! Niet noodzakelijk omdat het om feiten gaat, maar omdat het consistent en authentiek is. Consumenten zijn bijzonder goed in het ontdekken van inconsistenties.

Grote verhalen maken een belofte.

Ze beloven plezier, veiligheid of het snel bereiken van het doel. De belofte moet gedurfd en gewaagd zijn. Ze moet een uitzonderlijk verhaal zijn, anders is ze is niet de moeite waard om te lezen of naar te luisteren.

Verhalen worden vertrouwd!

Vertrouwen is één van de schaarse bronnen die ons nog resteren. Niemand vertrouwt iemand.

storytelling

Mensen vertrouwen mooie vrouwen die wodka bestellen bij de bar niet (ze worden betaald door het likeurbedrijf). Een verhaal vertellen, of visueel brengen, moet geloofwaardig zijn. Daar draait storytelling om! Kijk naar bovenstaande foto, zo ongeloofwaardig …

Mensen vertrouwen de mensen in reclamefilmpjes niet. En ze hebben zeker geen vertrouwen in de bedrijven die farmaceutische producten maken (Vioxx kan je blijkbaar doden).

Het resultaat is dat geen enkele marketeer erin slaagt om een verhaal te vertellen, tenzij hij de geloofwaardigheid heeft verdiend om dat verhaal te vertellen.

Grote en sterke verhalen zijn subtiel.

Verrassend genoeg, hoe minder details een marketeer geeft, hoe krachtiger het verhaal wordt. Getalenteerde marketeers begrijpen dat het veel doeltreffender is om de kijker zelf de conclusies te laten trekken dan zelf de pointe aan te kondigen.

We zijn allemaal storytellers. We leven allemaal in een wirwar van verhalen. Er is geen sterkere band tussen mensen dan storytelling.

Grote verhalen hebben niet altijd een kleurenbrochure van acht pagina’s of een persoonlijke ontmoeting nodig. Ofwel bent u klaar om te luisteren of lezen, ofwel niet!

Geweldige verhalen spreken de logica niet aan, maar ze doen vaak een beroep op onze zintuigen. Feromonen zijn geen mythe. Mensen beslissen of ze iemand leuk vinden na een snuifje.

Grote verhalen zijn zelden op iedereen gericht. Gemiddelde mensen negeren u gemakkelijk. Gemiddelde mensen hebben te veel verschillende standpunten over het leven en gemiddelde mensen zijn over het algemeen tevreden.

Als u uw verhaal moet afzwakken om iedereen aan te spreken, zal het niemand aanspreken. Zo hebben we een website op de markt gezet die op een ludieke manier pure storytelling bevat. Bekijk deze website die sterk is in zijn eenvoud. Mensen maken het moeilijk!

De doeltreffendste verhalen stemmen overeen met het wereldbeeld van een klein publiek, en vervolgens verspreidt dat kleine publiek het verhaal.

Grote verhalen spreken zichzelf niet tegen. Als uw restaurant zich op de juiste locatie bevindt, maar het verkeerde menu heeft, verliest u. Als uw kunstgalerie de juiste artiesten in zijn portfolio heeft, maar uw personeel uit onbekwame kunstkenners bestaat, dan verliest u. Consumenten zijn slim en doorzien uw bedrog meteen. Verhalen die niet waar zijn, werken contraproductief. Lees verder op een Engelstalige website.

Marketing gaat niet langer over de dingen die u maakt, maar over de verhalen die u vertelt.

Vooral grote verhalen stemmen overeen met ons wereldbeeld. De beste verhalen leren mensen niets nieuws. De beste verhalen vertellen wat het publiek al gelooft en zorgen ervoor dat het publiek zich slim en veilig voelt wanneer het eraan herinnerd wordt hoe goed het zelf in de eerste plaats is.

Nog één voorbeeldje. Wat zegt onderstaande video u?

Dit restaurant wil tonen hoe goed hun aanbod van vleesgerechten wel is. Gelukt? Volgens mij dekt het de lading volledig.

De eerder amateurische video geeft het geheel kracht!

Dit is wat mensen geloven. Storytelling is een krachtige techniek in het aanspreken van uw klanten en doelgroep.


 

Aarzel niet om dit bericht te delen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *