storytelling tips

eric-fat-new Een persoonlijke visie, Marketing, storytelling, tekstcontrole en schrijven Leave a Comment

Storytelling tips en voorbeeld

Storytelling tips en marketing.

storytelling tips

Storytelling tips.

Het verhaal van Kathleen of hoe je iets kan vertellen over je bedrijf. Waar haal je inspiratie voor leuke verhalen op de blog van je bedrijfspagina? Wat stimuleert het lezen en waarom is het goed voor je ranking?En op welke manier is Kathleen beginnen te bloggen over haar zaak?! Misschien wel een nuttig voorbeeld voor jou. We plaatsen hier dus eigenlijk storrytelling tips voor jou bedrijf of zelfstandige zaak.

Eerst een woordje uitleg.

Waar willen we helpen met deze storytelling tips. Vooral een aanzet geven om beter om te gaan met de manier waarop je informatie deelt met je doelgroep. Een verhaal vertellen is aantrekkelijk, zeker als men zich erin kan herkennen.

Voordat je begint te schrijven moet je weten op welke manier je je blog gaat aanpakken. Ga je schrijven over je onderneming in het algemeen, of wil je eerder kennis delen over jouw producten of diensten?

Misschien wil je we over de ervaringen van je klanten schrijven. Dat is volgens mij trouwens nog steeds de beste manier is om meer bezoekers op je blog te krijgen. Waarom? Omdat dat precies is waar mensen interesse voor hebben!

Mensen die beginnen te bloggen schrijven al snel in de ‘ik’- of ‘ons’-vorm. Probeer te schrijven vanuit het standpunt van de persoon die een ervaring te vertellen heeft.

Verder in deze blogpost lees je het verhaal van Kathleen begon te bloggen vanuit het standpunt van de klant. Haar klant!

 

storytelling tips

Je blogt alleen over zaken die je echt goed kent.

Dit artikel gaat dus over haar ervaring met een cateringbedrijf dat haar klantenevent heeft verzorgd. Het is dan wel een postifief verhaal, het toont aan hoe ze is omgegaan met enkele uitdagingen en tegenslagen.

Lees dit verhaal, en als je jezelf er op toelegt, ga je er veel uithalen. Ik kan er niet genoeg aandacht op vestigen, storytelling tips is één van de meest gestelde vragen vanuit ons kliënteel.

Toen Kathleen met haar bedrijf in de sector van coaching voor moderetailers haar klanten een mooi event wilde aanbieden, begon ze te zoeken naar orginele en betaalbare alternatieven.

Na enkele offertes besloot ze om haar event te bouwen rond de thema’s food & fashion.

Haar verhaal.

Toen ik besloten had wat de pijlers van mijn klantenvent gingen worden, ben ik op zoek gegaan naar geschikte partijen om eraan mee te werken.

Ik weet nog goed dat ik cateraar X aansprak om hem m’n idee voor te leggen. We maakten een afspraak en het enthousiasme dat ik voelde was amper te temperen. De meeste van mijn klanten hebben één of meerdere boetieks, allemaal met een specialisatie in de duurdere prêt-à-porter mode.

Na onderzoek stelde ik vast dat mijn vermoedens klopten: hun leveranciersboden overwegend Franse, Italiaanse en Spaanse modemerken aan. Enkelen zijn ook in de topmerken van Belgische oorsprong gespecialiseerd.

Het idee was er per land van oorsprong een culinaire insteek aan te geven, maar dan veel gerichter dan een paella (Spanje) of ganzenlever (Frankrijk).

Voor Italiaanse modemerken ging ik op zoek naar een typisch Milanees streekgerecht. Milaan is immers dé modehoofstad van Italië. Voor Spanje gingen we zoeken in de buurt van Barcelona, in Frankrijk uiteraard in Parijs. En als Belgisch bedrijf konden we Antwerpen niet links laten liggen.

De cateraar waar we uiteindelijk voor hadden gekozen, kwam met enkele leuke voorstellen op de proppen. Hij wou een enkele ‘food experiences’ uitwerken die anders verlopen dan wat men gewoon is.

Voor Frankrijk stelde hij bijvoorbeeld o.a. voor om een Confit de Canard op een erg verfijnde manier te bereiden, en de canard (eend) zou hij vervangen door kip. Waarom? Omdat hij een relatie zag met mode en kip! Welke?

Dat kan ik nu wel zeggen. Pied de Poule, een kippenpoot, is eigenlijk ook een weefmanier van bepaalde stoffen. Dit vond ik zo leuk dat mijn enthousiasme de overhand begon te halen op mijn realiteitszin.

Voor Spanje dacht hij een een paella met als hoofdingrediënt bloemen in alle kleuren en vormen, een kenmerk van de klassieke Spaanse mode. Mooi bedacht. Je wil nu vast weten wat zijn idee was voor Italië en België?

Wel, voor Italië voorzag hij een combinatie van osso buco en risotto, met als accent de kleurencombinatie van de Italiaanse vlag. En België? Eenvoudig: de klassieke friet met mayonaise, maar dan met een mayonaise met Rodenbachbier als smaakmaker bier.

Tot zover het culinaire gedeelte. Daar bleef het niet bij, ook de locatie van het evenement moest bijdragen aan het evenement. We kozen voor een vrij evidente maar niet minder aantrekkelijke locatie: een verlaten kerkgebouw ergens in het Franstalige landsgedeelte. Studenten van de plaatselijke kunstacademie verzorgden de inrichting vop basis van collagesvan de vier steden die in het foodconcept zaten.

Een fotograaf heeft beelden vastgelegd van het event. Elke klant kreeg enkele weken later een fotoboek met daarin de recepten van de diverse gerechten, foto’s van het event en beelden uit de diverse steden, aangevuld met relevante citaten.

Misschien nog leuk om melden… we schonken geen alcoholische dranken. De cateraar had naast de klassieke niet-alcoholische dranken een pallet samengesteld van speciale smaken die verwerkt waren in klassieke recepten.

Een klassiek fruitsapje met accenten van paprika voor het Spaanse gedeelte, een bitter (ik zal geen reclame maken: Crodino met tonic en truffelextract) enz.

Ik had een budget voorzien van 150 euro p.p. voor in totaal 378 personen. We klokten af op 112 euro p.p. Schitterend toch? Akkoord, ik heb enkele leveranciers met ‘zachte dwang’ gevraagd om deel te nemen in de kosten met als compensatie een volledig blad reclame in het eventboek. Dat heeft ons geld gespaard.!

Het was geslaagd en ik krijg nog dagelijks de opmerking: “dat was het feestje wel hé Kathleen?”. Event geslaagd, klantenbinding geslaagd en uitgevoerd met een aanzienlijk kleiner budget dan voorzien.

Dit was het verhaal over mijn event, een event waarvan de organisatie me veel stress had bezorgd, maar een meevaller van formaat.

Nog even dit!

Wat u net gelezen hebt, is een eenvoudige maar efficiënte manier van ‘storytelling’, Verhalen vertellen. Het is ideaal om een blog met dit soort verhalen te verrijken. Dat maak het net interessant voor lezers.

Zorg ten slotte zeker ook voor foutloze teksten, want een slechte taal is voor velen een afknapper. Meer informatie daarover lees je in dit artikel. Storytelling tips voor uw onderneming, we maken er de volgende weken nog meer werk van.

Waar op te letten en hoe inspiratie op te doen. Daar kan je hier meer over lezen, een lijst met onderwerpen waarover je kan schrijven, geschikt voor iedereen.

Verhalen vertellen brengt mensen en ondernemingen dichter bij elkaar!

 

 

Aarzel niet om dit bericht te delen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *