socialmediabeheer

eric-fat-newScialmediabeheer, Social Media beheer, tekstcontrole en schrijven, Tips

Socialmediabeheer

 

Zaken die u moet weten voor uw socialmediabeheer gaat uitbesteden.

 

Intern vs. extern socialmediabeheer.!

Veel bedrijven beslissen om het socialmediabeheer in eigen handen te houden. Dat zou absoluut prima zijn, als het niet zo slecht werd uitgevoerd. Bedrijven hebben namelijk de gewoonte om socialmediamarketing benaderen op basis van een aantal basisfouten.

Ze beslissen pas tot het plaatsen van nieuws op sociale platformen wanneer ze de tijd hebben, meestal tijdens de werkuren. Dit is om vele redenen verkeerd. Het feit dat het meeste sociale verkeer buiten de kantooruren binnenkomt speelt een rol.

Vaak post men alleen wat men wilt verkopen. Socialmedia gaat over een verhaal vertellen en geduld.

Social media gaat niet over verkoop…

Social media gaat wél over het bouwen van een sterk communicatie- en feedbacksysteem dat tot verkoop zou kunnen leiden, mits het correct uitgevoerd wordt. Ondernemers doen het ofwel zelf of delegeren het aan iemand binnen hun bedrijf of aan bv. een stagiair, mensen dus die eigenlijk andere verantwoordelijkheden hebben.

Als ik binnen het bedrijf zeg, dan bedoel ik iemand die dit amper 5 uur per week doet, wat eigenlijk onvoldoende is, niet?

De waarheid is dat niemand uw socialmediamarketing beter kan runnen dan u.

Maar de vraag die u uzelf moet stellen is: Kunt u dat? Kunt u dat echt? Volgens een artikel van Forbes kan het beheer van één enkel sociaal platform voor een middelgroot bedrijf ongeveer 32 uur per maand in beslag nemen.

Dit moet een alarm doen afgaan als u professioneel bezig op social media!

Dit cijfer is alarmerend, want zo reageert bijvoorbeeld de meerderheid van de eigenaren van Facebook-pagina’s niet op opmerkingen van klanten op hun pagina’s.

Dit is een drijfveer om iets uit te besteden, om bepaalde delen van uw bedrijf te delegeren om een groter doel te bereiken, een doel waar u, dus uw bedrijf, op de lange termijn baat bij zal hebben. De doelstellingen van succesvolle socialmediamarketing kan worden onderverdeeld in drie afzonderlijke categorieën.

Merkindruk: Wat uw merk ‘uitstraalt’.
Merkreputatie: Weten wat mensen over uw merk denken.
Vertrouwen ontwikkelen: Het creëren van positieve feedback, een productieve band met uw publiek.

Het uitbesteden van uw socialmediabeheer kan u dichter bij deze doelen brengen, terwijl u toch tijd vrijmaakt.

Hier volgen enkele redenen die u voor uw bedrijf kunt overwegen.

Expertise!

Wanneer u iets uitbesteedt, is een van de belangrijkste resultaten het opdoen van expertise die u op dit moment niet te uwer beschikking heeft. Dit geldt vooral wanneer u overweegt om socialmediabeheer uit te besteden.

Socialmediamanagers moeten beschikken over marketingervaring, een aanleg voor communicatie en een passie voor het verbinden met mensen. Ze moeten klaarstaan voor een uitdaging en het digitale landschap beter begrijpen dan wie dan ook.

Ze moeten tevens een goed begrip hebben van de verschillende platformen en in staat zijn om
nieuwe trends te volgen. Ten slotte is het van groot belang dat ze echte inhoud kunnen genereren waarmee het publiek in interactie gaat.

Persoonlijk gebruik is niet hetzelfde als professioneel gebruik.

Veel mensen die social media om persoonlijke redenen gebruiken, denken misschien dat ze over deze vaardigheden beschikken. Maar social media voor het bedrijfsleven heeft zijn eigen regels en basis, dus is het inhuren van een professional vaak de beste manier om het te professionaliseren.

U besteedt socialmediabeheer aan een professional uit omdat die begrijpt hoe bedrijven de platformen kunnen gebruiken om ‘elke dag’ nieuwe ideeën te promoten, te testen en nieuwe connecties te creëren. Hij weet waarschijnlijk ook hoe hij de bedrijfsprestaties van social media kan meten en verbeteren.

Aangezien dit een professionele dienst is, kunt u een hoge kwaliteit verwachten.

Kennis van nuttige tools!

Een van de redenen dat social media te veel van uw tijd als ondernemer in beslag neemt, is dat u niet de juiste tools gebruikt. Socialmediaconsultants en -bureaus hebben software getest voor het beheren ontwerpen en publiceren van content, , zodat ze waarschijnlijk het beste van het beste gebruiken.

Dat geldt ook voor Fatmama. Dat is ook een investering die we maken. Niet even snel één of ander goedkoop platform aanschaffen.

Het kan gemakkelijk enkele uren per week en meer vragen om op het internet te zoeken naar apps, ze uit te proberen en vervolgens functies te vergelijken. Socialmediaconsultants beschikken over de processen en software die hen tijd en geld besparen, wat op zijn beurt weer tijd bespaart.

Inhoud

Als u te dicht bij het bedrijf staat, kan het moeilijk zijn om dingen te zien vanuit het perspectief
van een nieuwe of bestaande klant. Dit kan er zelfs voor zorgen dat u uw ideeën niet op een manier aan uw publiek
overbrengt die zij volledig begrijpen en waarderen.

Een extern bureau of consultant kan de tijd nemen om u, uw bedrijf en uw klanten te leren kennen en tegelijkertijd een nieuwe kijk of perspectief toe te voegen. Een professional kan verwarrend jargon vertellen tijdens een ongedwongen gesprek. Weet dat daar veel klanten daarop afhaken. Ze begrijpen het gewoonweg niet. Of het nu gaat om social media of face-to-facegesprekken.

Etiquette!

En dan is er nog de socialmedia-etiquette. Het uitbesteden van socialmediabeheer
begint vaak met het opstellen van een aantal basisregels of het aanpakken van situaties die zich
kunnen voordoen. Online moet u zich op dezelfde manier gedragen als hoe u zich gedraagt bij uw medewerkers en klanten.

Plezier!

Een van de belangrijkste dingen om te onthouden is dat de meeste mensen social media gebruiken voor onderwijs, plezier en entertainment. Het inhuren van een bureau om uw social media te beheren moet leuk zijn voor hen én leuk voor uw publiek.

Bureaus blinken uit in het vestigen van de eigen unieke stem van uw bedrijf. Als u dus niet zeker weet waar te beginnen, dan kan outsourcing helpen. Professionals kunnen ook overleggen over hoe ze plezier in balans kunnen brengen met informatie, zodat uw feed een gezonde dosis van beide heeft.

Betrouwbaarheid.

Het moeilijkste aspect van het inhuren van socialmediamanagers is het vinden van iemand waarop u kunt vertrouwen, niet alleen met betrekking tot de het werk, maar ook zijn beschikbaarheid. Als u plannen wikt veranderen en snel met klanten moet communiceren, kunnen ze dat dan aan? Of bent u daar zelf verantwoordelijk voor?

Het vooraf bepalen van de verwachtingen kan helpen om vast te stellen hoeveel kennisgeving nodig is en hoe beschikbaar die persoon of dat bureau op elk gewenst moment is. Dit werkt echter ook in de andere richting.

U als ondernemer moet de feedback aanleveren die nodig is om een plaats te verwerven op social media.

In vele gevallen deelt u ook vertrouwelijke informatie met de socialmediamanager. Als het hier al niet goed zit, moet u zeker een andere partij kiezen.

Kosten.

Nu we de grootste voordelen van outsourcing hebben overlopen, zijn we weer terug bij waar we
begonnen zijn: Is het zijn prijs waard?

Het inhuren van een gekwalificeerde socialmediamanager kost volgens de Content Factory (VS) ongeveer € 40.000 per jaar. Die heeft waarschijnlijk een diploma en/of jarenlange ervaring hebben, en is ingebed in uw bedrijf en team.

Er zijn voordelen aan het beschikken over iemand die zich volledig met uw klanten en het opbouwen van volgers bezighoudt. Maar mogelijk is het inhuren van een voltijds iemand niet de juiste oplossing voor u.

Betaalbaar voor uw onderneming?

Diensten voor socialmediabeheer hanteren meestal maandelijkse tarieven die kunnen variëren van € 100 tot € 2000 per maand. Factoren die deze prijs beïnvloeden zijn onder andere het aantal uren, de omvang van het project, de omvang van het bedrijf, welke diensten u zoekt en meer.

Fatmama biedt socialmediabeheer aan tegen tarieven tussen +/- € 3000 en € 10.000 per jaar. We willen u niet wegjagen van ons bedrijf, vandaar deze (commerciële) mededeling. 🙂

Als u besluit om socialmediabeheer uit te besteden aan een freelancer of aannemer, bent u niet alleen zeker dat u met een professional te maken hebt, hij zorgt er ook voor dat u tijd vrij hebt voor andere zaken zoals de kernactiviteiten van uw onderneming, en dat u ook professioneel aanwezig bent in de wereld van social media.

We gaan graag nog heel even graag verder in op de grafische kennis die Fatmama in huis heeft. Het spreekt voor zich dat uw beelden in orde moeten zijn.

Buiten de eigen inbreng adviseren wij ook welke beelden u kunt gebruiken. Hier ziet u een pagina met enkele voorbeelden van beeldgebruik voor social media.

Het is eveneens belangrijk om uw tekstmateriaal te laten nakijken wanneer u twijfels heeft over spelling, grammatica enz. Wist u trouwens dat socialmediabeheer de enige juiste schrijfwijze is, we hebben al snel de neiging om spaties te laten tussen deze woorden, de Engelse (spatie)ziekte.

Hiervoor raden wij, in alle onafhankelijkheid, de firma Alta Verba aan, een uitstekende revisie- en vertaalbureau. Klik hier om naar hun website te surfen of hier om hen rechtstreeks een e-mail te sturen. Succes!

 

 

 

 

 

Aarzel niet om dit bericht te delen!