eric-fat-new Branding, Designtrends 2019, Grafisch ontwerp Leave a Comment

Pantone Kleur van het jaar 2019!

Kleur van het jaar 2019.

PANTONE 16-1546 Living Coral

De 2019 Pantone Kleur van het Jaar 2019 is Living Coral, een vrolijke en troostende tint die ons omhult met een warme omarming en een gevoel van optimisme.

 

 

De zachte maar speelse tint van dit jaar is een vertrek van Pantone’s keuze van vorig jaar, Ultraviolet. Terwijl dat elektrische paars de hectische energie van het digitale tijdperk kanaliseert, is Living Coral een herinnering om te vertragen en te verbinden met de mensen en plaatsen om ons heen.

De eisen van het moderne leven hebben de kleur van dit jaar sterk beïnvloed. Zoals Pantone het stelt: Living Coral is “een verzorgende kleur die in onze natuurlijke omgeving verschijnt en tegelijkertijd een levendige aanwezigheid in sociale media laat zien”.

Trends zetten zich meestal door, zeker als we over kleur spreken. De trends op grafisch niveau staan daar los van.

Enkele voorbeelden.

PANTONE 16-1546 Living Coral zendt de gewenste, vertrouwde en stimulerende aspecten van kleur in de natuur uit. In zijn glorieuze, maar helaas meer ongrijpbare weergave onder zee, betovert deze levendige en bruisende kleur het oog en de geest. PANTONE Living Coral ligt in het centrum van ons natuurlijk levendig en chromatisch ecosysteem, en roept op hoe koraalriffen onderdak bieden aan een diverse caleidoscoop van kleur.

Over Pantonekleur van het jaar

Al 20 jaar lang heeft Pantone’s Color of the Year de productontwikkeling en aankoopbeslissingen in verschillende sectoren beïnvloed, waaronder mode, woninginrichting en industrieel ontwerp, maar ook product-, verpakkings- en grafisch ontwerp.

Het selectieproces voor de kleur van het jaar vereist een doordachte afweging en trendanalyse. Om elk jaar tot de selectie te komen, kammen de kleurexperts van Pantone bij het Pantone Color Institute de wereld af op zoek naar nieuwe kleurinvloeden. Dit kan de entertainmentindustrie zijn, reizende kunstcollecties en nieuwe kunstenaars, mode, alle gebieden van design, populaire reisbestemmingen, maar ook nieuwe levensstijlen, speelstijlen en sociaal-economische omstandigheden.

Invloeden kunnen ook voortkomen uit nieuwe technologieën, materialen, texturen en effecten die invloed hebben op kleur, relevante sociale media platforms en zelfs opkomende sportevenementen die wereldwijd de aandacht trekken.

Over het Pantone Color Institute™

Het Pantone Color Institute is de business unit binnen Pantone die top seizoenskleuren in de schijnwerpers zet, wereldwijde kleurtrends voorspelt en bedrijven adviseert over kleur voor product- en merkidentiteit. Door middel van seizoensgebonden trendvoorspellingen, kleurenpsychologie en kleuradvies, werkt het Pantone Color Institute samen met wereldwijde merken om de kracht, psychologie en emotie van kleur in hun ontwerpstrategie te benutten. De pantone kleur van het jaar is zeker een relevant item om rekening mee te houden.

 

Aarzel niet om dit bericht te delen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *