marketingstrends 2019

eric-fat-new Marketing, Ondernemen Leave a Comment

Marketingtrends 2019

Marketingtrends om op uit te kijken in 2019

Merkchemie Strategie & Planning marketingtrends om op te letten in 2019. Het jaar 2018, wat een jaar voor marketeers! We zagen de GDPR in werking treden, Facebook werd getroffen door schandaal na schandaal en de robots komen voor ons werken! 2019 belooft opnieuw een groot jaar te worden. Hier zijn  marketingtrends 2019 om je ogen open voor te houden.

Gebruikers zullen hun gegevens nauwlettend in de gaten houden.

via GIPHY

Dit betekent dat marketeers bijzonder zorgvuldig te werk moeten gaan bij het beveiligen van gegevens, om datalekken te vermijden die zowel reputatieschade als financiële schade kunnen veroorzaken. Marketeers moeten misschien ook wat harder werken om gebruikers ervan te overtuigen dat hun gegevens de moeite van het beschermen waard zijn, wat mij naar mijn volgende punt brengt…..

Naarmate mensen terughoudender worden met het vrijgeven van hun gegevens, zullen marketeers zich meer moeten richten op het ontwikkelen van vertrouwen met potentiële leads, en hen meer redenen moeten geven om hun gegevens te bemachtigen.

via GIPHY

Dit kan betekenen dat ze iets meer waarde gratis zullen weggeven, minder data vragen in eerdere stadia van het klanttraject, en diepere en zeer gespecialiseerde content ontwikkelen voor bepaalde industrieën of persona’s. De gegevens van de marketeers zullen zich meer moeten richten op het ontwikkelen van vertrouwen met potentiële leads en hen meer redenen moeten geven om hun gegevens vrij te geven.

 

Vaarwel trechter, hallo vliegwiel

 

Kijk, we hadden goede tijden, wij marketeers en de sales funnel. Maar we kunnen het beter doen. Het is tijd om verder te gaan.

In 2019 draait het allemaal om het vliegwiel.

 

Hubspot vliegwiel, marketingtrends 2019 houden er rekening mee!

 

Hoewel de trechter een geweldig model is voor klantenwerving, is hij per definitie lineair. Als die klant eenmaal uit het einde van de trechter is gespuwd, wordt hij/zij het probleem van iemand anders, althans wat marketing betreft.

Maar – en dat zeggen we al jaren – die klanten zijn eigenlijk zelf krachtige groeimiddelen. Mond-tot-mondreclame is de krachtigste marketingtactiek die er is, dus is het zinvol om prioriteit te geven aan het tevreden  stellen van klanten en ze te veranderen in ambassadeurs.

Het vliegwiel – met de klant op de juiste plaats in het centrum – helpt bedrijven om het momentum te behouden dat is gebouwd om die klant te verwerven, en het te gebruiken om nog meer te verwerven, waardoor het wiel sneller en sneller gaat draaien.

marketingtrends 2019

©HUBSPOT

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Deze beweging in de richting van een vliegwielmodel van klantenwerving zal ook de vervaging en uiteindelijke verdeling van de divisies tussen marketing en klantenservice tot gevolg hebben, om zo een meer naadloze end-to-end klanttraject te creëren.

Klantensucces in plaats van klantenservice

Deze klantgerichtheid zal ook leiden tot meer aandacht voor het succes van de klant, in tegenstelling tot klantenservice.

Met andere woorden, het gaat niet alleen om het afhandelen van klachten en het oplossen van problemen, maar eerder om het actief helpen van de klant om de meeste waarde uit uw product of dienst te halen.

Dit zal helpen om de relatie met klanten te versterken en positieve mond-tot-mondreclame aan te moedigen.

Voice search zit eraan te komen, maar ben je er klaar voor?
Wist u dat meer dan 1/5 van de Belgische bevolking nu gebruik maakt van voice search? En je kunt verwachten dat dit aantal zal toenemen, aangezien mensen de Google Homes en Amazon Alexas uitpakken die ze voor Kerstmis hebben gekregen.

via GIPHY

Marketingtrends 2019, wt met socialmedia?

Mogelijk hebben we de piek van Facebook bereikt

 

Facebook heeft een zwaar jaar achter de rug. In 2018 kwamen er meldingen aan het licht van verschillende datalekken op Facebook, de koers van het aandeel is ingestort en de jongere generaties hebben het platform gedeeltelijk verlaten, maar het blijft tot op heden een machtige marketingtool. Is dit echt een marketingtrends 2019? Klopt dit? Als je ziet welke inspanningen Facebook levert heb ik het idee dat ze net beter gaan scoren voor bedrijven. Ik denk zelfs dat ze MOETEN!

Hoewel Facebook op dit moment een krachtpatser blijft, moeten marketeers misschien wel goed in de gaten houden hoe effectief het is in termen van de strategie van uw merk – uw doelmarkt kan binnenkort ook van het platform wegdrijven.

Zelfs als mensen het platform niet per se verlaten, is het waarschijnlijk zo dat ze er veel minder tijd aan besteden – wat betekent dat marketeers andere distributiekanalen zullen moeten verkennen, zoals native advertising, om hun inhoud op de juiste plaats te krijgen, komt print terug in the picture…?

Het is tijd om creatief te worden met inhoud!

Beeldmarketing lijkt me voor de kleine en middelgrote ondernemer nog steeds de juiste weg om volgen.

via GIPHY

 

 

 

 

 

 

 

 

Aarzel niet om dit bericht te delen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *