grafisch ontwerper

eric-fat-newGrafisch ontwerp, Grafisch ontwerper

Een grafisch ontwerper anno 2021?

Wat is een grafisch ontwerper?

Grafisch ontwerp heeft vele namen, zo noemen ze een grafisch ontwerper ook al snel een designer, of een grafisch vormgever. Tussen een grafisch designer en een grafisch vormgever is er een verschil. Kort door de bocht kan je zeggen dat een grafisch vormgever aan de slag gaat met het werk van een grafisch ontwerper.

Grafisch ontwerpers zijn personen die visuele concepten met de hand of met behulp van computersoftware creëren. Ze geven vorm aan woorden, ideeën aan de hand van visuele elementen.

 

Wat is grafisch ontwerp, de Fatmama visie.

Voor ons is grafisch ontwerp niet meer en niet minder dan het vormgeven aan een boodschap, aan de hand van verschillende elementen. 

Het doel is om met grafisch ontwerp een meerwaarde te creëren voor organisaties en bedrijven die ons inhuren om hen herkenbaarder of consistenter te maken in hun visuele communicatie. Visie op langere termijn is onontbeerlijk.

Door gebruik te maken van een verscheidenheid aan media ontwerpen we een bepalen ‘beeld’ dat dan een ‘identiteit’  zal ondersteunen. Of het nu gaat om een huisstijl, een logo, catalogus of brochure. En zoveel meer.

De media die we gebruiken omvat verschillende elementen, w.o. lettertypen, vormen, kleuren, afbeeldingen, drukwerk, fotografie, animatie, logo’s en reclame. Grafisch ontwerpers werken vaak samen aan projecten met kunstenaars, multimedia animators, en andere creatieve professionals.

 

We communiceren met ideeën om u te inspireren en informeren. 

 

Grafisch ontwerpers combineren kunst en technologie om ideeën over te brengen via beelden. Vandaag is bijvoorbeeld het ontwerpen van webpagina’s en belangrijk onderdeel geworden van onze job.

Elke grafisch ontwerper is dus een visueel-denkende ‘problem solver’ en communicator. 

Grafisch ontwerpers combineren creativiteit en technologie om ideeën over te brengen via afbeeldingen visuele elementen.

Neem nu bijvoorbeeld het ontwerpen van een jaarrapport. Wat betekent grafische vormgeving bij het opmaken van een jaarverslag. Zowel in een gedrukte versie als een online presentatie?

We ontwikkelen de algemene lay-out en het productieontwerp voor advertenties, brochures, tijdschriften en bedrijfsrapporten.

Maar ook een jaarverslag, al dan niet online, geven we regelmatig vorm. Allen binnen hun specifieke grafische grenzen en look & feel.

Een jaarverslag vraagt een specifieke benadering, een ernstige materie zodanig vormgeven dat het ook ernstig blijft. Maar ook ‘luchtigheid’ toevoegen, grafisch omkaderen binnen de lijnen van het bedrijf. Juist beeldgebruik. Juist lettertype, juiste kleuren. Alles steeds ‘from scratch’. Samenzitten met de opdrachtgever, overleggen, brainstormen en visuele voorstellen maken. Ook dat is de job van een grafisch vormgever.

We werken met zowel tekst als afbeeldingen. We spelen met fonts (lettertypes) en kleur. We zien hoe we het beste een paginatitel opmaken of hoe een beetje humor verwerkt kan worden in een ‘saaie’ boodschap. We zorgen voor drukwerk dat er prachtig uitziet, in welke branche u ook actief bent.

Maar wist u ook dat we intens samenwerken met mensen die teksten schrijven, de copywriters. Een goede en vlotte samenwerken met fotografen of producenten van video. Het is werkelijk een synergie tussen zoveel factoren en spelers.

Grafisch vormgeving van verpakkingen, een voorbeeld waar een designer graag mee aan de slag gaat. Ook kapvormen uittekenen is een onderdeel van deze job.

Ook de vormgeving van verpakkingen is iets waar we ervaring mee hebben. Van een doos tot een etiket voor een fles of bokaal. Ontwerpen van verpakkingen is een combinatie van twee dingen. Creativiteit en technische expertise. Je kan een mooi ontwerp maken, maar daarmee is het in realiteit nog geen succes.

Enkele factoren die een rol spelen bij het ontwerpen van verpakkingen en/of branding.

  • welke markt gaat men benaderen?
  • is het in meerder kleuren of kiezen we voor 1 kleur?
  • kan je in het geval van een doos bijvoorbeeld ook een perfecte kapvorm opmaken voor de drukker / producent?
  • enkel B2B of ook B2C
  • ga zo maar door…

Webdesign en de grafisch ontwerper.

Sinds een 10 – tal jaren ontwerpen we ook webpagina’s, steeds vertrekkende vanuit het idee dat het voor de doelgroep er niet enkel goed moet uitzien, maar ook vlot communiceert.

De boodschap overgedragen is de prioriteit.

Steeds ontworpen vanuit de rest en nooit op basis van andere ontwerpen, alles moet uniek zijn. Of het nu gaat om een eenvoudige flyer of een complexe website.

Grafische vormgeving van uw identiteit, bijvoorbeeld uw logo. Maar daar stopt het helemaal niet bij natuurlijk.

Wat gaan we graag aan de slag om een logo te ontwikkelen, en soms ook te voorzien van een ‘make over’. Creatief is het heerlijk om dit uit te werken. Maar vergeet niet dat het nooit ‘leeg’ mag zijn maar wel ‘onderbouwd’.

En nog zoveel meer toepassingen.

Een grafisch ontwerper kan aan de slag met enorm veel media, virtuele dragers of fysieke dragers. Het is en blijft een kwestie van creativiteit.

Wat voor een persoon is een grafisch ontwerper.

Uit een enquete van CareerExplorer blijk men tot de volgende vaststelling te komen over het profiel van de grafisch ontwerper.

Grafisch ontwerpers zijn artistiek en ondernemend. Hier kan ik, in alle bescheidenheid, mee akkoord gaan.

Grafisch ontwerpers zijn over het algemeen overwegend artistieke mensen, wat betekent dat ze creatief en origineel zijn en goed werken in een omgeving die ruimte biedt voor zelfexpressie. Mijn basis in het kunstonderwijs treed dit bij.

Ze hebben ook de neiging ondernemend te zijn, wat betekent dat ze meestal vrij natuurlijke leiders zijn die goed zijn in het beïnvloeden en overtuigen van anderen. Ik ben akkoord, maar er mag iets meer genuanceerd worden.

Waar specialiseren wij ons in?

Uiteraard zijn er zoveel dingen waar je je kan in specialiseren als grafisch ontwerper, een kleine opsomming van zaken waar we hier bij Fatmama actief  mee bezig zijn.

  • branding
  • coderen (programmatie van wegcode)
  • digitale media (social media, presentatiesoftware, web)
  • tekenen en schetsen
  • bewegend beeld (video, animatie)
  • drukwerk (opmaak en technische voorbereiding van drukwerk)
  • typografie
  • Enz.

En waarover moet een grafisch designer echt beschikken, welke vaardigheden?

Soms krijgen we al eens de vraag van studenten over welke vaardigheden je moet beschikken om een goed grafisch ontwerper te zijn of worden, dan verduidelijken het aan de hand van volgende punten;

  • creativiteit is uiteraard belangrijk – je moet ideeën effectief kunnen overbrengen naar je opdrachtgever
  • communicatieve vaardigheden – essentieel voor het bespreken van projecten met de klant en collega’s
  • teamwork – samenwerken aan creatieve projecten met andere grafisch vormgevers en met mensen in andere creatieve sectoren zoals bijv. filmmakers, beeldende kunstenaars, dansers, filosofen en schrijvers
  • time management – het beheren en afleveren van een reeks creatieve projecten binnen een deadline
  • analytische vaardigheden
  • onderzoeksvaardigheden
  • vermogen om zelfstandig te werken – om je eigen werk te produceren en je portfolio op te bouwen
  • presentatievaardigheden – voor het presenteren van je werk of een project aan anderen
  • ondernemersvaardigheden – je portfolio moet creatief, vindingrijk en commercieel zijn.

Een grafisch ontwerper speelt in op tendensen, maar ook niet altijd.

Neem nu de tendens in kleurgebruik, het veranderd van jaar op jaar. Net zoals in de industrie van de mode. Toch is het belangrijk om steeds rekening te houden met de ‘houdbaarheidsdatum’. Kleur is een iets waar je creatief mee bent. Kleur is ook iets waar je creatief mee uit de bocht kan gaan. Daarom is het belangrijk om kleurgebruik steeds in balans te zetten met het doel.

Zo zijn  er ook steeds weer veranderende technieken. Ook het gebruik van fonts (lettertypes), spatie, onderlijnen, enz. zijn er onderhevig aan.

Neem nu de tendensen voor 2021. Specifiek voor kleurgebruik. Net zoals in de modesector is er een tendens om terug te gaan naar zachtere kleuren, zeg maar de pasteltinten. De standaard is uit uitgangspunt. Bekijk de grafiek hieronder.

 

griasch ontwerpster

Aarzel niet om dit bericht te delen!