grafisch ontwerp prioriteit

eric-fat-newGrafisch ontwerp, Marketing, Ondernemen

Grafisch ontwerp een prioriteit voor kleine bedrijven.

6 redenen waarom kleine bedrijven van grafisch ontwerp een prioriteit moeten maken

 

Een grafisch ontwerper krijgt een telefoontje van een kleine ondernemer die wat ontwerpwerk nodig heeft. Omdat de ondernemer geen tijd heeft om het zelf te doen, vraagt hij een offerte. Maar de geraamde prijs vindt hij helemaal niet betaalbaar. Hij dankt de ontwerper voor zijn tijd en laat vervolgens nooit meer van hem horen.

Dat overkomt elke grafisch ontwerper met de regelmaat van de klok.

Grafisch ontwerp prioriteit?

Professioneel designwerk wordt in kleine bedrijven steevast ondergewaardeerd. Als een bedrijf het financieel moeilijk heeft, wordt nagenoeg altijd eerst op het budget voor creatief werk bespaard.

Van de vele bedrijven waarmee we hebben samengewerkt, had slechts één kleine onderneming een toegewijde grafisch ontwerper in dienst. Dat is enerzijds geweldig nieuws voor freelance ontwerpers en ontwerpbureaus, maar bewijst ook dat ontwerpers voor kleine bedrijven geen prioriteit zijn.

Kleine bedrijven beschikken meestal over beperkte middelen. Ze willen allemaal een mooie website, slim logo en overtuigende marketing maar zijn zelden bereid om hiervoor professionele tarieven te betalen. In plaats daarvan vragen ze een manusje-van-alles in het bedrijf om zelf iets te fabriceren, meestal met een doe-het-zelftool. Of er worden ‘goedkopere’ opties op het net gezocht. Hoe dan ook, de ondernemer is na afloop waarschijnlijk niet tevreden met de resultaten.

 

grafisch ontwerp bureau

 

 

In het verhaal waarmee we dit artikel zijn gestart, is de eerste rode vlag de veronderstelling van de beller dat hij met succes zijn eigen ontwerpwerk kon doen als hij de tijd had gehad.

In sommige gevallen kan dit waar zijn, maar over het algemeen niet. De tweede vlag is zijn afkeer van professionele tarieven. Maar ontwerpers weten dat een scherp, doordacht grafisch ontwerp het verschil kan betekenen voor zowel grote als kleine bedrijven.

Als je als grafisch ontwerper met een aarzelende potentiële klant praat, verwijs dan naar deze lijst met redenen waarom kleine bedrijven meer waarde zouden moeten hechten aan grafisch ontwerp:

De eerste indrukken zijn belangrijk.

Het is een huizenhoog cliché maar het klopt als een bus: we hebben maar één kans om een eerste indruk te maken. Of het nu gaat om een website of het logo in een e-mailhandtekening, potentiële klanten beoordelen een bedrijf in enkele seconden louter op basis van hun visuele aantrekkingskracht.

Een grafisch ontwerp van hoge kwaliteit geeft bedrijven geloofwaardigheid – en die is onbetaalbaar. Het maakt niet uit hoe geweldig een product of dienst is, in het geval van een slecht ontwerp blijft niemand op uw website of belandt uw e-mail meteen in de prullenmand. Weg de kans om te vertellen wat u doet en waarom u anders bent dan uw concurrenten.

Design kan een verhaal vertellen.

Het is ook belangrijk dat mensen een voelen wat een bedrijf doet, zelfs als ze er nog nooit van gehoord hebben. Een doordacht design roept het juiste imago op bij klanten. Zo moet het concept voor een kinderdagverblijf heel anders zijn dan dat van een advocatenkantoor. Maar ook bij dicht bij elkaar liggende sectoren zijn die verschillen er, zij het op een genuanceerder manier.

grafisch design

Branding maakt een bedrijf gedenkwaardig.

Een solide grafisch ontwerp zorgt voor een consistente branding in elk visueel, klantgericht aspect van een bedrijf. Een professionele graficus gebruikt nauwkeurige kleuren, het juiste lettertype, de perfecte beelden en stemming voor alle documentatie van de klant. Wie de website van een bedrijf bezoekt of een brochure ervan leest, heeft steeds dezelfde ervaring.

We kunnen dit zien als een soort alliteratie die het bedrijf herkenbaar en gedenkwaardig helpt worden. Bovendien staat deze consistentie voor professionaliteit, en professionaliteit staat op zijn beurt voor betrouwbaarheid. Het is winnen, winnen en … winnen.

grafisch design ontwerper

Creativiteit kan het verschil maken.

Alle kleine bedrijven hebben te maken met concurrentie. Ze proberen zich te onderscheiden via een handvol factoren: prijzen, kwaliteit, klantenservice …

Maar ook creativiteit kan een klein bedrijf helpen om zich te onderscheiden. Een visueel communicatieplan van een bedrijf dient vele doelen, en het uniek maken van het bedrijf moet daar een van zijn.

Een goed ontwerp werkt.

Een strakke website is leuk om te hebben. Een strakke website die nieuwe klanten aanbrengt, is nog leuker. Design gaat niet alleen over het maken van dingen die er leuk uitzien, het moet verleiden en overtuigen.

Een slim ontworpen website zet bezoekers aan tot actie, zoals het klikken op een knop ‘kopen’. Een goed gemaakte brochure dwingt lezers om pagina na pagina te blijven lezen. Professioneel grafisch ontwerp kan een klein bedrijf meetbare resultaten opleveren.

Investeren vooraf bespaart tijd en geld op lange termijn.

Wanneer bedrijven grafisch ontwerp in het begin niet ernstig nemen, wordt hun ontwerp meer dan waarschijnlijk na verloop van tijd gewijzigd – in sommige gevallen meer dan eens.

Kwaliteitsdesign heeft een veel langere levensduur. Eén keer betalen voor een goed grafisch ontwerp is niet duurder dan meerdere keren betalen voor ontwerp dat nooit af is. En dan hebben we het nog niet over de gevolgen voor het imago van het bedrijf, dat heel wat nadeel kan ondervinden van het voortdurend veranderen van ontwerp

Behoorlijk wat kleine ondernemers begrijpen de waarde van een goed ontwerp. Vele anderen dan weer niet. Daarom herinner ik deze laatste altijd aan de beroemde woorden van David Ogilvy.

 

Betaal mensen pinda’s en je krijgt apen.

 

 

Aarzel niet om dit bericht te delen!