blogartikels schrijven

eric-fat-new Blog, blogartikels schrijven, Marketing, tekstcontrole en schrijven, webteksten Leave a Comment

Blogartikels schrijven, 7 tips.

Blogartikels schrijven over saaie onderwerpen.

Hier volgen zeven geheimen die u helpen over saaie onderwerpen blogartikels te schrijven. Ze helpen je blogartikels schrijven die  lezers aantrekt.

Wees gerust, saaie inhoud hoeft niet saai te blijven!

Hier volgen zeven tips die u helpen over saaie onderwerpen blogartikels te schrijven. Ze helpen je blogartikels schrijven die  lezers aantrekt.

1.Ontdek de hete hangijzers van uw publiek.

  • Ken uw publiek zodat u uw inhoud kunt afstemmen op de informatie die het nodig heeft.
  • Creëer een marketing persona. Weet wat uw lezers interessant vinden. Wat zijn hun interesses en behoeften? Wie beïnvloedt hen? Wat heeft dit te maken met uw zakelijke drijfveren?
  • Ontwikkel een social media persona. Beoordeel waar en hoe uw publiek op sociale media actief is.
  • Doe onderzoek! Raadpleeg de nieuwste marktverslagen en -onderzoeken die gegevens over het publiek van uw onderwerp bieden. Gebruik de gegevens in uw artikels en uw lezers zullen u respecteren omdat u een inspanning doet om hen te leren kennen.

2.Richt u op de onderwerpen waarin uw publiek geïnteresseerd is.

  • Zoek de manier waarop u uw saaie onderwerp kunt bespreken zodat uw lezers het boeiend vinden.
  • Gebruik de traditionele 5 journalistieke W’s om uw artikels richting te geven.
    Beantwoord wie, wat, waar, wanneer en waarom voor uw lezers.
  • Beantwoord de vragen die uw doelmarkt stelt. Bied echte waarde in uw content, anders leest niemand die.
  • Gebruik de methode ‘beeld plus verhaal’. Geef uw publiek informatie die hen iets bijbrengt over uw niche.
    Maak gebruik van newsjacking en trending topics. Schrijf interessante artikels voor uw publiek waarbij u gebruik maakt van actuele onderwerpen.

3.Richt u op uw publiek.

  • Geef toe, uw lezers denken aan HUN behoeften, niet aan die van u. Niemand wil u horen zeuren over uw organisatie.
  • Pas uw content aan de lezers aan. Schrijf uw blogartikel zodat het bij uw publiek weerklank vindt. Plaats uzelf in de plaats van uw lezers en selecteer de punten die zij opmerkelijk vinden, niet u.
  • Sla het verkooppraatje over. Plaats geen promoties in uw blog en content.
  • Geef een andere draai aan onderwerpen waarover uw concurrenten het hebben en die uw doelgroep interessant vindt. Dit betekent niet dat u hun content overneemt maar wel dat u thema’s vindt die uw lezers interesseren.

4.Zoek een verleidelijk uitgangspunt.

  • Betrek uw lezers bij uw content met een ongewone draai aan de structuur van uw artikel die uw punten in een coherent geheel samenvat en een extra laag van betekenis toevoegt.
  • Schrijf een aantrekkelijke kop. Omdat titels een heel belangrijke factor zijn bij het overtuigen van mogelijke lezers om uw artikel te lezen, moet u de tijd nemen om de best mogelijke kop te schrijven.
  • Selecteer een uitgelichte afbeelding. Zoek een interessante foto of afbeelding die de inhoud van uw artikel weergeeft en de emotionele toon zet voor de inhoud die erop volgt.

5.Vertel een verhaal.

  • Leer van Chip en Dan Heath, auteurs van Made to Stick. Mensen voelen zich aangesproken door verhalen en onthouden deze, wat niet het geval is met loutere feiten.
  • Zorg ervoor dat uw publiek om uw onderwerp geeft. Geef uw onderwerp betekenis door het aan een gedenkwaardig verhaal te verbinden.
  • Maak uw feiten beter met context. Een verhaal biedt een structuur waardoor uw lezers begrijpen wat u hen probeert over te brengen.

6.Schrijf als een mens.

  • Uw content moet klinken alsof het iets is dat een echte persoon zou zeggen, niet als iets dat door een machine geschreven zou kunnen worden. Blogartikels schrijven is iets ‘menselijk’.
  • Wees passievol. Steek uzelf in uw blogartikels. Toon uw persoonlijkheid. Laat uw publiek voelen dat het onderwerp u beroert, want dat kan besmettelijk zijn.
  • Neem een standpunt in. Dit betekent niet dat u uw lezers de les moet spellen, maar wel dat uw lezers weten hoe u het onderwerp benadert en waarom u erover schrijft.
  • Laat de bedrijfspraat achterwege. Blijf weg van opgekuiste, anonieme taal.

7.Zorg voor een succesvolle vormgeving van uw content.

  • Hoe uw content eruitziet bepaalt hoe graag uw publiek het zullen willen lezen. Als het te moeilijk leesbaar lijkt, passen ze en zoeken ze een artikel dat er schitterend uitziet.
  • Maak gebruik van sterke afbeeldingen om lezers aan te trekken. Laat de stockfoto’s en -afbeeldingen voor wat ze zijn. Gebruik waar mogelijk verrassende foto’s en afbeeldingen.
  • Verdeel uw content in korte paragrafen. Maak uw informatie gemakkelijk verteerbaar.
  • Gebruik een afbeelding of typografie en kleur om elk onderdeel of elk punt in uw artikel in te leiden.
  • Plaats tekst in het vet of in een overzicht om het lezen van de content te vereenvoudigen. Begeleid lezers door uw informatie. Vergeet niet dat lezers diverse apparaten gebruiken en content op verschillende manieren consumeren.
  • Zoek de inspiratie waarmee u uw blogartikels en content opmerkelijk maakt.

 

Onthoud dat er geen saaie onderwerpen zijn, alleen saaie content. 

Wil u meer te weten komen, of heeft u vragen? Bel ons of stuur een bericht.

Ik ga akkoord dat Fatmama bvba mijn bovenstaande gegevens opslaat in haar klantenbestand. Deze gegevens worden gebruikt voor reclame via e-mail, d.i. de aanbieding van bepaalde diensten/producten. Uw gegevens worden niet doorgegeven aan derden.

 

Aarzel niet om dit bericht te delen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *