marketing sociale media

eric-fat-newScialmediabeheer, storytelling

7 harde waarheden over marketing op sociale media

7 harde waarheden over marketing op sociale media

De zeven harde waarheden over marketing op sociale media.

Je hebt waarschijnlijk gehoord dat je met sociale media je inkomsten mogelijk kunt vermenigvuldigen, met veel meer dan wat je in de loop van de campagne uitgeeft. Enkele jaren geleden waren er meldingen van bedrijven die een opbrengst haalden van  100, 200 of zelfs 1000 procent, en zelfs vandaag nog vertellen de meeste marketeers dat het een van de grootste ROI opleverende beschikbare online marketingstrategieën is, deels wegens de lage kosten en omdat er geen drempels zijn om ze toe te passen. Marketing sociale media, een wereld op zich!

Maar socialmediamarketing is echt concurrerend en commercieel verzadigd geworden. Het organisch bereik daalt duizelingwekkend. En dat betekent dat er enkele harde waarheden over socialmediamarketing zijn die we moeten aanvaarden.

Niet alle marketeers zien een positieve ROI. Marketing sociale media: toewijding!

Hoewel 77 procent van marketeers ten minste één socialmediakanaal gebruiken voor de marketing van hun bedrijf, beweert slechts 48 procent van de bedrijven dat ze enige ROI merken. Er zijn heel wat redenen voor dit verschil. De meeste daarvan worden in de volgende punten uitgelegd.

Het vraag heel wat tijd en moeite om succesvol te zijn.

Social media is niet iets dat je kunt ‘inschakelen’ en waarvan je kunt verwachten dat ze meteen voor een stijging in inkomsten of conversies zorgt. Het vraagt tijd en moeite om een succesvolle aanwezigheid op sociale media te bouwen; je moet een grondig inzicht hebben in je doelmarkt, je moet nauwgezet je boodschap opstellen en je posts inplannen, en bovendien moet je voortdurend actief zijn en in contact staan met je publiek, soms gedurende maanden of jaren, voordat je een rendement op investering merkt. De kans bestaat dat je in je eerste maand break-even draait, zowel omdat het lang duurt eer je een groep volgers hebt als omdat je in het begin heel wat fouten zult maken. Wanneer men de term ‘marketing sociale media’ in de mond neemt moet men verder denken dan vandaag en morgen, het is geen sprint maar wel een marathon.

De definitie van een ‘rendement op investering’ kan verschillen.

Stel dat een van je collega-zaakvoerders je vertelt dat hij een ROI van 500 procent heeft. Dat is indrukwekkend, maar waar komt die vandaan? Meten ze die op basis van het aantal bezoekers die ze op sociale media hebben? Op basis van een stijging van de sales die al dan niet rechtstreeks afkomstig is van het kanaal? Om de zaken nog ingewikkelder te maken, berekenen ze de kosten nauwkeurig, inclusief de tijd van de voltijdse medewerkers die aan de campagne werken? In de meeste gevallen is ROI zelfgerapporteerd, dus is het moeilijk om er zeker van te zijn dat je een nauwkeurige weergave hebt.

De ROI van sociale media hangt af van andere marketingkanalen.

In heel wat gevallen hangt de kracht van je socialmediacampagne af van de kracht van jouw inspanningen op andere kanalen. Stel bijvoorbeeld dat je twee bedrijven hebt die in wezen hetzelfde doen, Bedrijf A en Bedrijf B. Bedrijf A start een socialmediacampagne en betaalt wekelijks 100 euro voor marketing.

Bedrijf B besteedt 100 euro per week aan traditionele reclame en bouwt verder op een bestaand klantenbestand.

Na enkele maanden heeft Bedrijf A enige vooruitgang geboekt en is het break-even let betrekking tot de uitgaven aan sociale media. Bedrijf B heeft een voorspoedig klantenbestand, dus beslist het om op sociale media aanwezig te zijn. Tegen het einde van de maand tellen beide bedrijven 1000 volgers.

Op dit punt heeft Bedrijf A meer dan 1000 euro geïnvesteerd, maar heeft Bedrijf B slechts 100 euro geïnvesteerd, en toch hebben hun posts eenzelfde bereik. Dit voorbeeld toont hoe cijfers vertekend kunnen raken ten voordele van merken met grote reclamebudgetten die aan andere marketinginspanningen worden besteed, of merken met een al bestaand publiek.

Positieve ROI is moeilijk te verdienen. Een positieve ROI moet je verdienen.

Een positieve ROI via socialmediamarketing is tegenwoordig moeilijker te verkrijgen dan enkele jaren geleden, deels wegens de algemene daling van het organische bereik dat een merk kan halen op socialmediaplatforms.

Socialmedia-apps hebben met opzet de zichtbaarheid verminderd van een pagina van een organisatie of bedrijf dat er niet voor betaalt, deels om ervoor te zorgen dat de gebruikers een minder commerciële ervaring hebben wanneer ze door hun nieuwsfeed scrollen, en deels om meer geld te verdienen via betaalde reclame.

Op een bepaald moment in de niet zo verre toekomst is reclame mogelijk nodig om op sociale media gezien te worden. Socialmediareclame kan op zich een positieve ROI opleveren, maar het is inherent duurder dan zuivere organische strategieën. Marketing op sociale media vraagt inspanningen.

Enkele sectoren zijn van nature beter geschikt voor socialmediamarketing dan andere.

Ik denk dat het dwaas is te zeggen dat sommige sectoren niet succesvol op sociale media kunnen zijn; bijna elk bedrijf heeft het in zich om een positieve ROI te halen via socialmediamarketing. En toch is het voor sommige sectoren eenvoudiger dan voor andere. De sectoren met sterk beeldmateriaal en interessante onderwerpen of deze met een massale marketing naar een bevolkingsgroep dat veel van sociale media gebruikmaakt, zullen het bijna altijd beter doen dan een bedrijf met een beperkte doelgroep of één in een meestal ‘saaie’ sector. Marketing sociale media is meer dan een automatisme geworden.

Voor een explosieve groei is wat geluk nodig.

Met slechts één stukje dat viraal gaat kun je op de schaal van aanwezigheid op sociale media snel van ‘amateur’ naar ‘professional’ gaan, maar het wetenschappelijke onderzoek naar virale inhoud is redelijk beperkt. Zelfs als je over alle ‘juiste’ ingrediënten beschikt, blijft geluk een element in je succes.

Een concurrerend stuk wordt misschien 10 keer meer gedeeld omdat het op een ander tijdstip is gepubliceerd of omdat de juiste persoon het toevallig eerst zag.

Met deze feiten willen we je niet ontmoedigen om een marketingcampagne op sociale media te voeren en ze houden evenmin kritiek in van de statistieken zelf. Ik ben zelf een grote voorstander van socialmediamarketing en ik blijf bij het idee dat sociale media nog steeds een van de beste en rendabelste marketingstrategieën is.

Maar als je succesvol wilt zijn, heb je realistische verwachtingen nodig, en dat betekent dat je grondig de aard en mogelijkheden van de strategie moet begrijpen voordat je van start gaat.

Marketing sociale media? Het werkt, maar niet zomaar!

 

 

 

Aarzel niet om dit bericht te delen!